KUALA LUMPUR – Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menganggap
umat Islam termasuk Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berhujah tentang
siyasah syariyyah, maqasid syariah, fiqh aulawiyyat dan maslahah bagi
menentang pelaksanaan hudud di Kelantan ibarat seekor burung kakak tua.
Menurut beliau, burung kakak tua hanya pandai hanya menyebut kalimah
yang diajar oleh tuannya, namun tetap berstatus binatang tanpa akal
tanpa memahami hakikat atau tasawwur daripada perkataan yang diucap.
PKR sebelum ini memutuskan parti itu tidak menyokong undang-undang
hudud yang mahu dilaksanakan PAS Kelantan berdasarkan prinsip fiqh
al-awlawiyyat, maslahat ummah dan maqasid syariah.
MENYEDIHKAN Keluarga Anwar yang mengetuai PKR secara hampir sepenuhnya yang membawa imej Islam di mana-mana bertindak menolak HUDUD. |
Berikut jawapan Abdul Hadi ke atas hujah-hujah tersebut:
1) Siyasah syariyyah
Perkataan “siyasah” daripada bahasa Arab yang bermaksud mentadbir,
mengurus dan memandu atau memimpin yang disebut terkini dengan perkataan
politik atau pentadbiran atau panduan. Dicampur dengan perkataan Syara’
dengan maksud kaitannya dengan urusan pelaksanaan syariat mengikut
jadual, pelaksanaan, dan pengurusan melaksanakan hukum Islam, bukannya
meninggalkan hukum Islam untuk diganti dengan yang lain. (Sila lihat
huraian secara khsus dalam kitab-kitab Ahkam Sultaniyyah Karangan
al-Mawardi dan Ghiath karangan Imam Haramain daripada Mazhab Syafei;
al-Sair al-Kabir daripada mazhab Hanafi; Siyasah Syariyyah Ibnu
Taimiyyah dan Turuq Hukmiyyah Ibnu Qayyim daripada mazhab Hambali dan
Muqaddimah Ibnu Khaldun daripada mazahab Maliki).
Tegasnya ialah melaksanakan syariat dengan betul, bukannya meninggalkan syariat Allah dengan gantian hukum yang lain.
2) Maqasid syariah
Maqasid bermakna tujuan-tujuan, maksudnya ialah tujuan pelaksanaan
syariat. Objektifnya ialah cara mencapai matlamat membawa maslahat
kebaikan kepada manusia secara umum dan khusus secara adil dan istiqamah
dan menolak kemudaratan. Di sini pula ada tujuan yang telah ditetapkan
oleh syara’ dan ada juga yang tidak disebut di mana Allah memberi
keizinan mengikut kemampuan akal dan ilmu manusia.
(Kepada yang mampu berbahasa Arab sila rujuk kepada dua tokoh ilmu
Maqasi: Al Syatibi : Al Muwafaqat : J:2, muka surat 391. Ibnu ‘Asyur :
muka surat 19)
Contohnya, apabila khalifah Umar R.A. tidak memotong tangan pencuri
di tahun melesetnya ekonomi kerana berlakunya kemarau panjang, dan
bukannya kerana meninggalkan hudud, tetapi disebabkan melihat keadaan
desakan hidup apabila dibayar gaji yang tidak mencukupi, menjadikan
seseorang itu melakukan jenayah secara terdesak. Maka kerana itu hukuman
potong tangan adalah haram dilaksanakan, kerana Hadis Rasulullah S.A.W.:
“Hukuman Hudud ditolak (kerana adanya syubuhat”.
Ditolak hukuman hudud ini pula bukan bermakna terlepas begitu sahaja.
Tetapi hendaklah dipindahkan kepada hukuman takzir yang termasuk dalam
ruang Syariat Islam. Hukuman hudud tidak boleh dijatuhkan kerana tidak
memenuhi syarat yang mencapai adil dan mendidik masyarakat mengikut
kemampuan. Mudarat daripada kemelesetan ekonomi yang menimpa penjenayah
adalah lebih besar.
Sebaliknya kalau pencuri itu seorang berpendapatan
tinggi sudah tentu dihukumkan.
Maqasid syariah tidak bermakna membatalkan penguatkusaan
undang-undang Hudud. Maqasid syariah dalam hal ini bermakna hukuman
tidak boleh dijatuhkan kerana menafikan tindakan secara adil yang
menjadi matlamat syariat. Kalau dijatuhkan hukuman juga, bermakna kita
tidak melaksanakan syariat kerana tidak mencapai matlamatnya.
Meninggalkan syariat secara total menghilangkan segala maqasidnya.
Contohnya juga ialah mengenai kalimah Allah dibenarkan penggunaannya
pada asalnya oleh penganut bukan Islam walau pun salah mengikut
penafsiran kita, tetapi apabila tujuan penggunaannya bagi mengelirukan
penganut Islam yang jahil, maka pihak berkuasa berkenaan agama Islam
berhak menghalangnya . Mengikut Qaedah (Semua perkara dilihat juga
kepada tujuannya).
3) Fiqh Aulawiyyat
Bermaksud melihat keutamaan secara fiqh (faham mengikut panduan Syariat).
Contohnya Islam meletakkan perkara keperluan rukun hidup bagi manusia ialah memelihara aqidah, nyawa, akal, keturunan dan harta.
Contohnya tidak dijatuhkan hukuman hudud terhadap pencuri kerana
lapar adalah kerana keutamaan memelihara nyawa hendaklah didahulukan
daripada memelihara harta. Hukuman hudud ditangguh dalam keadaan perang
kerana menghalang penjenayah melarikan diri kepada musuh, kerana
keselamatan negara diutamakan. Bukan bermakna penjenayah dibebaskan,
tetapi diturunkan kepada hukuman takzir.
Orang bukan Islam dikecualikan dahulu kerana berdakwah dalam konsep tiada paksaan dalam agama adalah lebih aulawiyyat.
Contohnya juga seperti pengambilan tanah untuk mendirikan hospital
atau jalan raya adalah diizinkan kerana kepentingan umum hendaklah
didahulukan daripada kepentingan individu atau segelintir, dan hendaklah
diganti tanah itu secara yang adil pula.
Aulawiyyat itu pula hendaklah dalam ruang lingkup hukum syariat terlebih dahulu, bukannya bermakna meninggalkan hukum syariat.
Apabila segala syarat tidak ada bagi hukum hudud dan qisas maka hendaklah dipilih dalam ruang hukum takzir yang sangat luas.
Bukannya melarikan diri kepada hukum ciptaan Barat yang banyak
kelemahannya. Perlu disedari bahawa di sana ada juga tidak yang sama
dengan undang – undang yang sedia ada, perbezaannya tidak ada roh
seperti syariat Islam.
(Sila lihat Dr Yusuf Al Qardhawi dalam Siyasah Syariayyah halaman 284-297)
4) Maslahah
Maslahah dengan maksud tujuan membawa kebaikan. Sama ada mendapat
faedah atau menolak kemudaratan. Para ulama membahagikan maslahat itu
kepada tiga kedudukan:
- Maslahah muatabarah
Ialah dalam perkara yang telah ditetap oleh Allah Yang Maha
Mengetahui dan Rahmat terhadap makhluknya. Maka ada yang diwajibkan dan
ada pula yang diharamkan. Maka percayalah bahawa semua yang diwajibkan
tetap membawa kebaikan dunia dan akhirat. Perkara yang diharamkan tetap
mendatang mudarat kepada diri atau masyarakat. Contohnya ialah seperti
wajibnya berpuasa kepada yang mampu dan haramnya arak dan judi. Ianya
adalah ketetapan Allah SWT.
- Maslahah mulghah
Dalam perkara yang diharamkan kerana mudaratnya lebih besar atau
manfaatnya tidak ada .Contohnya seorang yang mencuri atau merompak atau
mengedar dadah dengan maslahat mengumpul duit untuk kebajikan atau
nafkah keluarga. Maslahat ini dibatalkan kerana mudaratnya sangat besar
sehingga menimbus segala kebaikannya.
- Maslahah mursalah atau masoleh mursalah
Dalam perkara yang didiamkan oleh Al-Quran dan Hadis maka ruangnya adalah terlalu luas kepada manusia di sepanjang zaman.
Melaksanakan syariat adalah maslahah yang telah ditetapkan oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Penyayang kepada makhluknya.
Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS.