Ops Sapu Jalan Langgar - Bukit Pinang Turut "Sapu" Dua Bayi Warga Asing

ALOR SETAR  - Dua bayi berusia 3 bulan dan 1 tahun antara yang dicekup dalam Ops Sapu yang dijalankan di beberapa lokasi berdekatan Bukit Pinang dan Jalan Langgar, di sini, semalam.

Pengarah Jabatan Imigresen Kedah, Mohamad Yusri Hashim berkata, dalam operasi itu pihaknya mendapati beberapa warga asing sanggup menghuni bangunan masih dalam pembinaan bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Menurutnya, dalam operasi jam 2 pagi itu, pihak imigresen melakukan pemeriksaan ke atas 24 warga asing yang menghuni bangunan  dalam pembinaan tersebut.

“Melalui pemeriksaan lanjut, dua bayi perempuan berusia tiga bulan dan 1 tahun antara 19 warga asing yang ditahan,” katanya.

Beliau berkata, mereka yang ditahan terdiri daripada empat lelaki dan dua perempuan warga Indonesia, selebihnya adalah warga Myanmar termasuklah dua bayi berkenaan.

Terdahulu, menurutnya, operasi membanteras Pati itu disertai kira-kira 13 pegawai imigresen yang diketuai Penolong Pengarah Imigresen Nar Azaman Ibrahim.

"Kesemua mereka akan didakwa melakukan kesalahan tidak memiliki pas yang sah serta pas lawatan tamat tempoh di bawah Seksyen 6(1)(c) dan 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (pind.2002).

"Untuk itu, mereka ditahan di lokap Jabatan Imigresen Negeri Kedah, di sini, untuk siasatan lanjut sebelum di serahkan ke Depot Imigresen Belantik, Sik," katanya. -Sinar Harian