KUALA LUMPUR – Pemilik hotel dan restoran hendaklah diwajib
mendapatkan notis pengesahan daripada Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mengenakan caj
perkhidmatan 10 peratus.
Mencadangkan demikian Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan
Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata ini penting
bagi mengelakkan peniaga memperdaya pengguna dengan mempamerkan
Perjanjian Bersama (CA) palsu di premis mereka.
(CA adalah perjanjian dicapai antara majikan dan pekerja di premis masing-masing).
“Untuk lebih selamat dan diperakui sah, peniaga perlu mengemukakan CA
mereka kepada KPDNKK terlebih dahulu sebelum notis pengesahan diberikan
seterusnya dipamerkan di premis mereka,” katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengadakan pemantauan
terhadap pematuhan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) di sebuah pusat
beli belah di Kelana Jaya, di sini hari ini.
Pada Isnin, KPDNKK mengumumkan bahawa pengurusan hotel dan restoran
yang mahu mengenakan caj perkhidmatan 10 peratus wajib mempunyai dan
mempamerkan CA berkenaan.
Kementerian itu juga bercadang untuk memperkenalkan pensijilan khas
kepada hotel dan restoran yang boleh mengenakan caj perkhidmatan kepada
pengguna untuk memudahkan mereka mendapat maklumat berhubung perkara
itu.
Sementara itu, Mohd Yusof meminta peniaga mempamerkan harga asal
sesuatu barang di resit bayaran bagi memberi maklumat kepada pengguna.
“Maksudnya harga yang diletakkan itu telah dimasukkan dengan GST dan
jumlah keseluruhan, sedangkan, sepatutnya mereka perlu meletakkan harga
asal terlebih dahulu selepas itu dicampur dengan GST enam peratus dan
harga keseluruhan. Jadi harga itulah yang perlu dibayar pengguna,”
katanya.
Beliau berkata hasil pemantauan hari ini juga, pihaknya mendapati ada
premis jualan yang masih tidak melabelkan barangan sama ada dikenakan
GST atau tidak.
Sepatutnya label enam peratus GST dan kosong peratus GST perlu
dipamerkan pada tanda harga agar pengguna mendapat maklumat tentang
barangan tersebut, katanya. – BERNAMA