#GST: Sebanyak 88,600 Premis Perniagaan Telah Diperiksa

KUALA LUMPUR – Sebanyak 88,600 pemeriksaan dibuat ke atas premis perniagaan dan peruncit seluruh negara sejak pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bermula 1 April hingga semalam.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek berkata, daripada jumlah itu sebanyak 218 tindakan kes dihasilkan.

“Kita telah melakukan 152 pemeriksaan bersepadu bersama Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) melalui tindakan penguatkuasaan ‘Ops Pematuhan GST Catut’.

“Dalam tempoh tersebut juga sebanyak 535 pengeluaran notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 telah dikeluarkan kepada peniaga untuk mendapatkan penjelasan dan justifikasi punca kenaikan harga atau caj perkhidmatan tidak munasabah di pasaran,” katanya dalam sesi soal jawab di Dewan Negara di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Senator Toh Puan Zaitun Mat Amin yang ingin tahu mengenai operasi penguatkuasaan yang telah dilaksanakan sepanjang 2014 dan pencapaiannya serta keberkesanan Operasi Antipencatutan (Ops Catut) Fasa Kedua.

Hasan berkata, jika pihak peniaga berkenaan gagal memberikan sebab dan didapati bersalah melanggar peraturan yang ditetapkan, pihak kementerian akan mengambil tindakan termasuk merampas barangan mereka, mengenakan penalti atau mendakwa mereka di Mahkamah Seksyen Khas yang mengendalikan kes berkaitan CBP.

Katanya, Ops Catut Fasa Kedua yang bermula pada 1 April lalu bertujuan memastikan peniaga mematuhi undang-undang yang ditetapkan dan mematuhi kehendak pelaksanaan GST.

Dalam sidang media di lobi Parlimen kemudiannya, Anggota Parlimen Kuala Pilah itu menjelaskan, untuk tempoh sepanjang pelaksanaan GST iaitu 1 April hingga semalam, sejumlah RM32,500 kompaun telah dikeluarkan dan sebanyak RM48,688.50 nilai rampasan dicatat.

“Sepanjang Ops Catut Fasa Kedua ini, sebanyak 218 kes dikesan dengan 103 kes melibatkan Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011, 107 kes Akta Timbang dan Sukat 1972, lima kes Akta Perihal Dagangan 2011 dan tiga kes Akta Perlindungan Pengguna 1999,” katanya. – BERNAMA