Hudud: Sabah, Sarawak Mungkin Keluar Dari Malaysia - Bekas Ketua Polis Negara

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Nor berpendapat, Sabah dan Sarawak berkemungkinan menuntut kemerdekaan seandainya Kerajaan Kelantan meneruskan hasrat untuk melaksanakan hukuman Hudud.

Ujar beliau, walaupun PAS menjanjikan undang-undang syariah itu hanya dikuatkuasakan kepada masyarakat Islam sahaja, namun ia tetap tidak terkandung dalam perjanjian ketika pembentukan Malaysia satu ketika dahulu.

“Sebagai contoh, baru-baru ini Scotland mengadakan pungutan suara tentang usaha memerdekakan negara itu daripada pemerintahan England.

“Secara ikhlas, saya katakan jangan kita lupa butiran perbahasan yang dibentangkan semasa proses pungutan suara kemerdekaan Scotland dijalankan mungkin berlaku di negara kita kerana pihak berkenaan misalnya penduduk Sabah dan Sarawak, mereka mempersoalkan tentang perkara yang dijanjikan kepada mereka sebelum 2 negeri itu menyertai Malaysia.

“Mereka tidak dijanjikan tentang pelaksanaan hudud. Isu ini membabitkan agama. Kita tidak seharusnya lupa majoriti bumiputera di Sabah dan Sarawak beragama Kristian.”

pas-hudud2

Tambahnya lagi, beliau kini bimbang dengan tahap pemikiran hak asasi manusia yang semakin berkembang, lantas ia mampu mengetepikan persepakatan yang dibuat berdekad lalu.

“Maklumat kini bergerak pantas dan dapat dibaca melalui telefon pintar. Malah, sewaktu rundingan sebelum penubuhan Malaysia, ada pemimpin Sabah dan Sarawak yang tidak mahu Islam diletakkan sebagai agama Persekutuan.

“Pada masa itu lagi mereka sudah bersikap sensitif tentang isu itu. Mereka bimbang dianaktirikan daripada segi agama. Saya bimbang hari demi hari perkara yang bergolak seperti ini akan menimbulkan kesangsian dalam kalangan rakyat di Sabah dan Sarawak.

“Apabila situasi ini berlaku, akan timbul isu menyentuh integriti, keselamatan dan keutuhan Malaysia sebagai sebuah negara Persekutuan.”

Menurut Rahim, sebelum perlaksanaan Hudud dapat dilaksanakan, Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan yang menyebut semua individu memiliki hak sama dan berhak mendapat perlindungan sama rata di bawah undang-undang perlu diperhalusi.

Ini kerana, Malaysia memiliki masyarakat yang berbilang kaum dan agama, dan hukuman Hudud, ia bakal menimbulkan isu sensitif dan menyentuh pegangan agama lain. -Kedahnews.com

Sumber asal: Mynewshub.cc