pelajar iLuvQuran |
KUALA LUMPUR – Jika anda menghampiri
pintu masuk pusat tahfiz iLuvQuran di Wangsa Melawati di sini, anda akan
disambut oleh replika Menara Berkembar Petronas yang dibina daripada
botol-botol air mineral.
Menara itu adalah hasil kerja para pelajar
berdasarkan pengajaran daripada surah Al-Buruj daripada Al-Quran. Selain
aktiviti seni dan kraf, terdapat aktiviti seperti lakonan, kuiz dan
membuat ‘cup cake‘.
PENDEKATAN POSITIF MESRA KANAK-KANAK
Pengasas pusat itu, Faiz Sahri berkata pihaknya
berusaha mewujudkan suasana yang positif, seronok dan mesra untuk
kanak-kanak belajar.
Selain mengaplikasi tiga kaedah pembelajaran iaitu
secara visual (penglihatan), auditori (pendengaran), kinestetik
(pergerakan otot dan sendi), iLuvQuran turut menitikberatkan aspek
kebijaksanaan emosi.
Beliau mengambil contoh satu kajian yang dilakukan
oleh penyelidik Muslim di Barat terhadap kanak-kanak kecil yang
menganggu ibu bapanya bersolat.
Menurut Faiz hasil kajian itu mendapati bahawa
kanak-kanak yang diangkat dan dipeluk ibu bapa walaupun ketika bersolat,
akan lebih tekun dan mudah mengamalkan ibadah itu apabila mereka
remaja.
“Ini dikaitkan dengan ‘positive association‘ kanak-kanak itu dengan solat. Secara luar sedar mereka telah memupuk satu emosi positif kepada ibadah tersebut.
"Ini berbanding kanak-kanak yang tidak dihiraukan
ibu bapa ketika bersolat sehingga ada yang menangis. Malah amalan
bersolat sambil mendukung anak adalah sunnah Rasullullah,” katanya
kepada BERNAMA.
Beliau berharap apabila anak merasa seronok di
dalam kelas, mereka akan mempunyai memori dan emosi yang positif
terhadap Al-Quran.
“Secara tidak langsung, cara ini dapat menimbulkan
rasa rapat dengan Al-Quran dalam diri anak, agar mereka tidak dibayangi
perasaan asing atau takut, sama ada secara sedar atau tidak, untuk
lebih mendalami kitab suci itu apabila dewasa kelak,” katanya lagi.
Di iLuvQuran pelajar juga diperuntukkan masa 10
hingga 15 minit untuk bebas bermain sebelum kelas bermula bagi mereka
melepaskan tekanan setelah penat belajar di sekolah biasa.
AKTIVITI BANTU KEFAHAMAN
Ustazah Marwah Saari berkata aktiviti dijalankan
meliputi 40 peratus daripada keseluruhan kelas bagi kanak-kanak berumur
5-8 tahun, turut bertujuan meningkatkan kefahaman pelajar bagi ayat yang
sedang dihafal.
Kefahaman ayat disesuaikan dengan tahap penerimaan
kanak-kanak, dan lebih menjurus kepada penerapan nilai-nilai asas
tauhid dan akidah seperti keyakinan kepada Allah selain pembentukan
akhlak yang baik.
Bagi setiap surah, beliau yang kini berusia 28
tahun akan cuba mencari sesuatu subjek yang boleh dikaitkan dengan
kehidupan anak didiknya.
“Saya yakin setiap ayat yang diturunkan itu, kalau
kita selami ia boleh mencakupi untuk seluruh sudut dalam kehidupan.
Mungkin kita kata anak masih terlalu kecil untuk belajar ini (memahami
Al-Quran).
“Tapi sebenarnya mungkin cara kita mengajar yang tidak betul,” jelas beliau yang memegang ijazah dalam jurusan Fiqh wa Usuluhu daripada Universiti WISE Jordan.
HAFAL Al-QURAN SECARA SAMBILAN
Beroperasi hampir dua tahun, institusi ini
menyediakan kemudahan untuk ibu bapa menghantar anak menghafal Al-Quran
secara sambilan.
“Selalunya jika orang berfikir mengenai hafalan
Al-Quran, biasanya ialah seseorang itu kena buat secara sepenuh masa.
Kena duduk di asrama dan dari pagi sampai petang belajar Al-Quran
sahaja.
“Tetapi di sini, menghafal boleh dibuat secara
sambilan, tidak perlu duduk di satu tempat seperti di asrama dalam
jangka masa lama,” kata seorang lagi tenaga pengajar muda, Ustaz Abdul
Fatah Zainuddin, 26 tahun.
Menurut hafiz Quran lulusan bidang Takhasus Qiraat Universiti Al-Azhar Mesir itu, aktiviti yang diadakan membantu pelajar kekal fokus selama kira-kira dua jam kelas berlangsung.
Ini berbanding kaedah menghafal biasa iaitu secara pengulangan sahaja.
PROFESIONALISME
Sementara itu, pengasas bersama, Cik Nur Zahirah
Sukran berkata pihaknya amat mementingkan profesionalisme dan mahu
memperkenalkan satu sistem menghafal dan pembelajaran Al-Quran yang
sistematik.
“Kami ada berniat buka kelas tafsir Al-Quran untuk
orang dewasa, tetapi kebanyakan ustaz atau ustazah masih mengamalkan
cara lama dalam pembelajaran iaitu secara santai dengan merujuk kepada
sesuatu kitab.
Apabila diminta untuk mereka sediakan satu modul
dan kurikulum yang terancang, lengkap dan mempunyai objektif, mereka
tidak dapat sediakan,” luahnya.
Pihaknya turut berhasrat untuk mengangkat golongan hafazan sebagai tenaga kerja profesional.
Di samping berusaha menyediakan gaji bersesuaian,
khususnya dengan kos kehidupan di kota, Zahirah berkata tenaga pengajar
diberi tanggungjawab untuk membangunkan modul pembelajaran sendiri dan
mengetuai sesuatu unit atau jabatan.
Selain Wangsa Melawati, iLuvQuran juga
memiliki cawangan di Bangi dan Saujana Utama. Tahfiz berkenaan antara
lain menawarkan tiga tahap kelas iaitu QBabies/QBeginners untuk kanak-kanak berusia 2 hingga 4 tahun, Quranic Seedlings (5 hingga 8 tahun) dan Junior Al-Hafiz (7 hingga 12 tahun). – BERNAMA