Kempen Turun Harga Bukan Terhad Di Pasar Raya Besar Sahaja - Ahmad Bashah

KUALA LUMPUR – Kempen Penurunan Harga yang bermula pada 2008, tidak terhad kepada penglibatan pasar raya besar sahaja, sebaliknya semua peniaga termasuk pengilang digalakkan menyertai kempen itu, persidangan Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, peniaga yang berhasrat menyertai kempen itu boleh kemukakan permohonan kepada bahagian pembangunan perniagaan kementerian.

Tempoh minimum kempen adalah selama 30 hari, katanya menjawab soalan tambahan Senator Datuk Seri Abd Halim Abd Samad yang ingin tahu sama ada kerajaan bercadang memperluaskan kempen itu.

Katanya, sebanyak 40 syarikat melibatkan 1,382 cawangan pasar raya di seluruh negara telah menyertai Kempen Penurunan Harga bermula Mac lepas melibatkan penawaran diskaun sehingga 70 peratus bagi 488,056 produk.

“Kempen penurunan harga 2015 disertai oleh 16 syarikat peruncitan tempatan dan asing dengan melibatkan 1,036 cawangan dan penawaran diskaun sehingga 70 peratus bagi 82,582 produk,” katanya. 

Ahmad Bashah berkata, kementerian dari semasa ke semasa mengadakan perbincangan dengan pihak peruncit, pengilang dan pengusaha restoran bagi menggalakkan penyertaan semua pihak dalam kempen itu.

Katanya, kempen itu masih mendapat sambutan rakyat kerana ia bukan sahaja memberi maklumat tentang premis perniagaan yang menawarkan harga rendah, tetapi juga dapat membantu meringankan beban perbelanjaan harian, terutamanya golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Ia juga sebagai langkah membantu mempromosi premis perniagaan yang menawarkan penurunan harga, katanya. – BERNAMA