KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen DAP Segambut, Lim Lip Eng mempertahankan
tindakan banyak restoran dan hotel mengenakan caj perkhidmatan kepada
pelanggan bagi menggantikan konsep memberi tip.
Dakwanya, kerajaan tidak wajar menyalahkan premis yang sudah lama
mengenakan caj perkhidmatan itu sambil menuduh ia dibangkitkan untuk
mengalih perhatian daripada isu cukan barangan dan perkhidmatan (GST).
Beliau turut mendakwa Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan atau Akta
Perlindungan Pengguna juga tidak boleh mengambil tindakan ke atas
perkara itu.
“Saya bagaimanapun bersetuju dengan cadangan supaya premis yang
mengenakan caj perkhidmatan mempamerkan notis bahawa mereka berbuat
demikian.
“Pokoknya kerajaan sewajarnya memikirkan cara untuk meringankan beban
yang ditanggung oleh pengguna pasca pelaksanaan GST dan bukannya baru
hendak kecoh-kecoh tentang caj perkhidmatan,” dakwanya dalam satu
kenyataan media hari ini.
Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan, Datuk Seri Alias Ahmad memaklumkan caj perkhidmatan yang
diamalkan kebanyakan restoran dan hotel di negara ini bagi menggantikan
konsep memberi tip tidak lagi relevan.
Beliau menjelaskan caj perkhidmatan bukan sesuatu yang wajib
dikenakan pengusaha hotel dan restoran dengan mengambil contoh Carlton
Holiday Hotel, Shah Alam yang tidak mengenakan caj berkenaan kepada
pelanggan mereka.
Alias turut menjelaskan, kutipan caj perkhidmatan itu juga berkemungkinan tidak disalurkan kepada pekerja.