Bulan Rejab merupakan salah satu daripada ‘al-Ashur al-Hurum’
(bulan-bulan haram) selain bulan Muharram, Zulkaedah dan Zulhijjah.
Bulan-bulan haram merupakan bulan mulia sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat 36, yang bermaksud;
“Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi. Antaranya empat bulan haram (yang dihormati). Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya)….”
Abu Bakrah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda;
“Sesungguhnya masa itu beredar sebagaimana hari Allah mencipta langit dan bumi iaitu setahun itu ada dua belas bulan. Antaranya ada empat bulan haram (yang dihormati) iaitu tiga bulan berturut-turut: Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram. Seterusnya Rejab iaitu antara bulan Jamadilakhir dan Sya’ban.” (Hadis sahih direkodkan oleh Imam Bukhari dan Muslim).
Imam Ibnu Rajab al-Hanbali menjelaskan, maksud Rejab ialah agung (Lata’if al-ma’arif, hlm. 117).
Oleh sebab itu, bulan Rejab adalah bulan yang agung dan mulia. Antara
keistimewaan bulan Rejab ialah berlakunya peristiwa Isra’ dan Mikraj
yang menurut majoriti ulama’ ia berlaku pada 27 Rejab.
Namun isu yang timbul ialah kemuliaan bulan Rejab sebagai salah satu
bulan haram telah dicemari dengan pengagungan yang bersumberkan kepada
laporan/hadis palsu yang direka-reka yang diistilahkan dalam ilmu hadis
sebagai hadis maudhuk.
Mengagungkan bulan Rejab bukanlah satu persoalan yang baru. Ia telah pun wujud pada zaman Jahiliyyah; sebelum kedatangan Islam.
Masyarakat Arab Jahiliyah begitu mengagungkan bulan Rejab sehingga
mereka menjadikannya sebagai perayaan. Antara amalan popular yang
dilakukan oleh sebahagian orang Islam di Malaysia apabila datangnya
bulan Rejab ialah mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk melakukan
puasa sunat Rejab dan menghidupkan malam dengan sembahyang sunat Rejab.
Umat Islam di Malaysia khususnya dan dunia umumnya; kini dan dahulu,
telah disajikan dengan pelbagai janji manis jika melakukan sesuatu
amalan khusus di bulan Rejab.
Satu kebenaran yang perlu dijelaskan kepada umat Islam ialah tiada
amalan khusus dalam bulan Rejab yang dilaporkan daripada Rasulullah SAW
dari hadis sahih.
Amalan tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah di
bulan Rejab adalah sebahagian kecilnya bersandarkan kepada hadis lemah
(daif) dan kebanyakkannya adalah hadis palsu (maudhuk).
Isu mencemarkan bulan Rejab dengan janji-janji daripada sumber yang palsu ini sudahpun wujud sekian lama.
Antara ulama terdahulu yang membongkar usaha golongan pemalsu hadis
yang membuat pembohongan terhadap Nabi Muhammad saw berkaitan kelebihan
bulan Rejab dan amalan khusus padanya, antaranya ialah Imam ahli hadis
Abu al-Khattab ‘Umar bin Hasan ibn Dihyah (w. 633H) yang mengarang buku
yang bertajuk ‘Ada’ ma wajab min bayan wad’ al-wadda’in fi Rajab
(Melaksanakan apa yang wajib dengan menerangkan pemalsuan yang dilakukan
oleh pembohong berkaitan Rejab)’ dan Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani (w.
852H) yang mengarang risalah yang bertajuk ‘Tabyin al-‘ajab bi ma warada
fi fadhl Rajab (Menjelaskan perkara yang pelik berkaitan dengan apa
yang disampaikan tentang kelebihan Rejab)’.
‘Ata; seorang ulama tabi’in menjelaskan, Nabi Muhammad saw melarang
daripada berpuasa penuh sebulan bulan Rejab agar ia tidak dijadikan
sebagai perayaan sebagaimana yang dilakukan oleh orang Arab Jahiliyyah
(Ibnu Rajab, Lata’if al-ma’arif, hlm. 11).
Ibnu Hajar al-‘Asqalani menjelaskan, “Larangan daripada berpuasa
sebulan penuh pada bulan Rejab adalah berkaitan dengan individu yang
melakukannya kerana terpengaruh dengan amalan orang Arab jahiliyyah yang
begitu mengagungkan bulan Rejab.
Tetapi jika seseorang itu berpuasa sunat sama seperti bulan lain
tanpa menganggap puasa bulan Rejab adalah lebih utama daripada bulan
lain, tidak mengkhususkan puasa hari tertentu bulan Rejab bagi mendapat
ganjaran tertentu, maka amalan itu tidak menjadi kesalahan.
Begitu juga dengan individu yang menghidupkan malam bulan Rejab
dengan beribadah sebagaimana dia beribadah pada malam bulan lain. Tetapi
jika seseorang beribadah sunat hanya pada bulan Rejab sahaja dengan
anggapan ia khusus untuk bulan Rejab, maka ia adalah amalan yang
dilarang.” (Tabyin al-‘ajab, hlm. 49).
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani menjelaskan tujuan beliau mengarang
risalah yang bertajuk ‘Tabyin al-‘ajab bi ma warada fi fadhl Rajab’:
“Telah berulang-ulang soalan yang dikemukakan tentang kelebihan bulan
Rejab, tentang berpuasa dan solat sunat padanya. Serta untuk menjelaskan
yang mana hadis yang sahih dan yang palsu.”
Kesimpulan daripada analisa yang dilakukan oleh Imam Ibnu Hajar
ialah, “Langsung tidak terdapat hadis sahih yang boleh dijadikan hujah
tentang kelebihan bulan Rejab, puasa sunat khusus Rejab, juga solat
sunat qiyamullail khusus Rejab…namun begitu terdapat sebahagian ulama
yang membenarkan menerima hadis yang menjelaskan tentang kelebihan bulan
Rejab walaupun hadis itu daif, tetapi tidak boleh diterima jika ia
hadis mauduk.”
Antara kelebihan bulan Rejab dan amalan khusus padanya yang bersumberkan laporan/hadis palsu ialah:
i. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu al-Barakat Hibatullah ibn al-Mubarak al-Saqati.
ii. Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu Bakar Muhammad bin Hasan al-Naqqash. Dalam rantaian pelapor hadis ini juga terdapat individu yang tidak dikenali seperti al-Kassa’i.
iii. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala zikir. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu al-Barakat Hibatullah ibn al-Mubarak al-Saqati.
iv. Sesiapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab, Allah menuliskan untuknya pahala berpuasa sebulan. Sesiapa yang berpuasa tujuh hari ditutup baginya tujuh pintu neraka. Sesiapa berpuasa lapan hari, Allah membuka baginya lapan pintu syurga.
Sesiapa berpuasa setengah bulan Rejab, Allah menuliskan untuknya memperoleh keredaanNya, sesiapa yang ditulis baginya keredaanNya, orang itu tidak akan diazab. Sesiapa yang berpuasa sebulan Rejab, Allah akan menghisab orang itu di padang Mahsyar dengan hisab yang mudah.
Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Aban bin Abi ‘Iyash. Laporan-laporan lain yang menjelaskan kelebihan berpuasa mengikut bilangan hari di bulan Rejab juga laporan palsu, antaranya direka oleh Uthman bin Matar, Harun bin ‘Antarah, dan Farrat bin al-Sa’ib.
v. Sesiapa sembahyang maghrib pada hari pertama bulan Rejab, kemudian selepas itu dia bersembahyang sunat 20 rakaat dengan sepuluh kali salam, setiap rakaat dibaca surah al-Fatihah dan selepas itu membaca surah al-Ikhlas sekali, adakah kamu tahu pahalanya?
Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu al-Husayn bin Ibrahim. Terdapat laporan palsu lain yang direka menjelaskan kelebihan tertentu jika bersembahyang sunat dengan bilangan rakaat tertentu dengan bacaan tertentu pada bulan Rejab.
Antara individu lain yang bertanggungjawab membuat laporan palsu tersebut ialah Ali bin Abdullah bin Jahdam, Aban bin Abi ‘Iyash. Sembahyang tersebut juga diistilahkan sebagai sembahyang sunat Ragha’ib.
vii. Bersedekah pada bulun Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pereka hadis iaitu Aban bin Abi ‘Iyash.
HARAM MENYEBAR HADIS PALSU
Al-Mughirah bin Syu’bah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda;
“Sesungguhnya pembohongan yang dilakukan ke atasku adalah tidak sama dengan pembohongan yang dilakukan ke atas orang lain. Sesiapa yang membuat pembohongan terhadapku dengan sengaja, maka bersedialah dia dengan tempat duduknya di dalam api neraka.” (Hadis sahih direkod oleh Imam al-Bukhari).
Syeikh Abu Asma’ Ibrahim bin Ismail Ali ‘Asr menjelaskan dalam
pendahuluannya kepada suntingan karya Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani yang
bertajuk ‘Tabyin al-‘ajab bi ma warada fi fadhl Rajab’, ramai dalam
kalangan pendakwah, penceramah, guru agama, khatib yang tidak sensitif
terhadap hadis maudhuk, sehingga mereka menyampaikannya kepada
masyarakat tanpa berusaha mengenalpasti status sesuatu hadis.
Perkara merbahaya ini boleh menceburkan mereka dan anggota masyarakat yang menyebarkan hadis palsu dalam ancaman Nabi;
“Sesiapa yang berdusta terhadapku, maka bersedialah tempatnya di dalam api neraka”.
Walaupun mereka tidak berniat untuk melakukan pendustaan terhadap
Rasulullah, tetapi dengan tindakan mereka menyebarkan hadis palsu
sedangkan mereka sudah dijelaskan kepalsuan hadis itu, mereka telah
terjebak dalam melakukan pendustaan terhadap Rasulullah saw.
Abu Hurairah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda;
“Cukuplah seseorang itu sudah dianggap berdosa dengan dia menyebarkan segala berita yang didengar tanpa disiasat terlebih dahulu.” (Hadis sahih direkod oleh Imam Muslim).
Umat Islam tidak perlu disajikan dengan pahala dan fadhilat untuk
melakukan amalan khusus hanya di bulan Rejab sahaja, sedangkan ia
bersumberkan laporan/hadis palsu yang merupakan pembohongan terhadap
Nabi Muhammad saw.
Adalah amat baik kita dapat melazimi diri dengan melaksanakan amal
ibadah secara berterusan yang bersumberkan dalil yang benar daripada
al-Quran dan hadis sahih; tentang kelebihan menghidupkan malam dengan
solat sunat seperti tahajud dan witir, puasa sunat isnin khamis, puasa
sunat hari ke 13, 14, dan 15 setiap bulan, puasa sunat selang sehari
seperti cara puasa Nabi Daud.
Marilah sama-sama kita memelihara kemuliaan bulan haram seperti bulan Rejab ini daripada dicemari dengan hadis palsu.
Wallahu a’lam. - Dr.Arieff Salleh bin Rosman, Felo Fatwa / www.e-fatwa.gov.my