Wardina Tak Setuju Salib Diturunkan, Kecam Tindakan Penduduk Taman Medan

ALOR SETAR - Isu lambang salib yang digantung di sebuah gereja di Taman Medan, Petaling Jaya yang diturunkan selepas mendapat bantahan penduduk tempatan mendapat perhatian ramai termasuk personaliti terkenal, Wardina Saffiyah.

Wardina dalam kenyataannya merayu supaya lambang salib berkenaan tidak diturunkan, malah menyifatkan bantahan umat Islam yang merupakan penduduk di Taman Medan itu sebagai satu tindakan membuli saudara-saudara Kristiannya dan seolah menyekat kebebasan beragama di situ.

"Saya harap salib itu kekal di situ. Tolong jangan turunkan. Saya memahami perasaan saudara-saudara penganut Kristian di situ.

"Saya meminta maaf kerana saudara semua sering dibuli oleh sebilangan saudara seIslam saya," katanya yang dipetik dari laman rasmi Facebooknya hari ini.

Selain itu Wardina turut menyeru umat Islam terbabit supaya menjadi umat Islam yang benar-benar mengamalkan Islam sebenar dan memberi contoh berkenaan keharmonian hidup masyarakat berbilang agama di zaman Rasulullah SAW dahulu.

"Wahai saudara Islam semua, jadilah umat Islam yang sebenar-benarnya.

"Orang Islam sejak berabad dulu termasuk semasa zaman Rasulullah SAW telah hidup secara harmoni dengan orang beragama Kristian. Saya sayangkan saudara saya yang beragama Kristian.

"Biarkan penganut agama Kristian juga mendapat hak kebebasan mereka. Kepada penganut Kristian Taman Medan, sampaikan salam saya kepada Paderi juga permohonan maaf saya," tulis Wardina lagi.


Wardina yang kini difahamkan sedang berada di Australia kerana menyambung pengajiannya di sana turut meluahkan harapan agar semua pihak menghormati agama dan kepercayaan masing-masing di Malaysia.

"Saya faham perasaan menjadi golongan minoriti. Saya tahu betapa sukarnya jika dibuli kerana kepercayaan kita. 

"Apabila orang bukan Islam menyokong orang Islam di Australia, perkara itu sudah membawa makna yang cukup besar untuk kami semua di sini,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Wardina juga menyifatkan tindakan dan sikap "samseng" yang ditonjolkan oleh umat Islam dalam protes tanda salibdi Taman Medan itu  sebagai "bodoh".

Bagaimanapun, status Wardina itu mencetus pelbagai reaksi dari kalangan warga netizen, sama ada bersetuju dengan beliau atau mengecam kenyataan selebriti tersebut.

Pada Ahad lalu, dilaporkan kira-kira 50 penduduk setempat melakukan bantahan di hadapan sebuah premis gereja di Taman Medan menuntut agar tanda salib besar yang digantung di premis berkenaan diturunkan. -Kedahnews.com