AMK Ajak Rakyat Buat Kecoh Depan Tabung Haji Jumaat Ini?

KUALA LUMPUR – Angkatan Muda Keadilan (AMK) mahu mengajurkan satu lagi demontrasi jalanan di ibu negara kononnya sebagai usaha menyelamatkan Tabung Haji.

Ketuanya, Nik Nazmi Nik Ahmad mendakwa, Kempen Selamatkan Tabung Haji itu akan diadakan di Ibu Pejabat Tabung Haji di sini pada 15 Mei 2015 selepas solat Jumaat.

“Saya sebagai rakyat Malaysia dan juga seorang muslim yang mencarum di Tabung Haji terkesan untuk memanggil anak muda untuk berkumpul di hadapan Ibu Pejabat Tabung Haji Kuala Lumpur selepas solat Jumaat minggu ini.

“Adakah rakyat Malaysia patut bertanggungjawab di atas kerakusan kerajaan. Wang yang digunakan merupakan wang amanah untuk menunaikan salah satu rukun Islam,” dakwanya dalam satu kenyataan hari ini.

Isu Tabung Haji timbul berikutan dakwaan pembangkang kononnya Tabung Haji membeli tanah seluas 0.63 hektar (1.56 ekar) bernilai RM188.5 juta dalam pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX) untuk menyelamatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Datuk Johan Abdullah baru-baru ini bagaimanapun menjelaskan keputusan Tabung Haji membeli tanah tersebut bukan untuk ‘bail out’ 1MDB tetapi telah melalui proses penilaian wajar di semua peringkat.

Menurut Johan, dakwaan tersebut adalah tidak benar kerana keputusan pembelian tersebut adalah sejajar dengan strategi pelaburan hartanah Tabung Haji yang memberi tumpuan kepada sektor domestik.

“Pembelian hartanah pada harga RM188.5 juta adalah pada kadar diskaun berlandaskan nilai pasaran semasa iaitu sebanyak RM194 juta, bersamaan dengan RM2,700 bagi satu kaki per segi dan ia telah dinilai secara terperinci oleh sebuah badan penilai bebas profesional,” kata Johan.