SAMA seperti pekerjaan lain, komitmen selaku ‘doktor badut’ turut
menuntut komitmen yang tinggi bagi mereka yang memilih mahu menggalas
profesion tersebut.
Selain menuntut masa kerja yang tidak menentu, mereka perlu mengasah
bakat dari segi komedi fizikal untuk melakukan persembahan melalui
pendekatan teater kerana badut hospital perlu berinteraksi dan
berkomunikasi secara terus dengan pesakit yang ingin dihiburkan mereka.
“Doktor badut melakukan tugas berbeza dengan badut-badut lain,
contohnya badut hari jadi. Kita perlu ada kemahiran komedi fizikal agar
dapat melakukan persembahan sambil berinteraksi dengan pesakit. Kita
tidak mempunyai sebarang skrip yang telah diolah terlebih dahulu.
“Persembahan berbeza mengikut usia pesakit. Kita juga akan melakukan
sedikit kajian dahulu mengenai pesakit yang bakal dihiburkan supaya
dapat menghiburkan mereka tanpa menyentuh sebarang sensitiviti.
“Saya sering memperkenalkan diri kepada pesakit dan penjaga yang kami
ini adalah ‘doktor palsu’. Doktor badut adalah penghibur profesional
yang berlagak seperti doktor sebenar.
“Mereka (doktor badut) dipilih berdasarkan kemahiran artistik dan
kepekaan tinggi kepada keperluan perubatan seseorang pesakit
kanak-kanak,” kata Iskandar.
Pendekatan yang lebih lembut digunakan untuk bayi manakala pendekatan
lebih agresif diterapkan kepada pesakit kanak-kanak berusia 12 tahun
dan ke atas.
“Jika bayi lebih lembut pendekatannya, kanak-kanak 12 tahun
pendekatannya lebih agresif sesuai dengan usia. Tujuan kami ajak bermain
supaya mereka dapat menikmati zaman kanak-kanak seperti rakan-rakan
lain di luar.
“Bila di hospital mereka kehilangan segala kebebasan untuk bermain
atau dalam erti kata lain mereka dewasa sebelum umur sepatutnya,” kata
Iskandar yang gemar membiarkan pesakit kanak-kanak bebas membuat
pilihan dengan memberikan smile stick berwarna untuk dipilih sendiri.
Iskandar bersama siri buku cerita kanak-kanak yang ditulisnya sendiri yang ditempatkan di perpustakaan mini Wad Kanak-Kanak Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. |
Ketika ditanya pernahkah mereka membuat persembahan tetapi tidak
mendapat perhatian atau tak diendahkan oleh pesakit Iskandar berkata,
“Kita harus memahami pesakit-pesakit ini lemah dan sebagai seorang
penghibur, jika hari ini tiada sebarang interaksi tidak mengapa.
“Seorang doktor badut perlu ada kemahiran komunikasi, kemahiran
mendengar yang baik selain perlu sentiasa sensitif dengan keperluan
pesakit,” katanya.
Seperti mana pesakit dan ibu bapa mereka, doktor badut juga tidak
terlepas dengan bebanan emosi yang perlu dipikul sepanjang melakukan
tugasan.
Tipulah kalau kata sepanjang bertugas, tidak pernah sekali pun
keadaan pesakit yang kronik menyentuh hati doktor-doktor badut yang
bertugas ini.
Antara koleksi siri buku cerita tulisan Iskandar yang diinspirasikan daripada kisah sebenar pesakit kanak-kanak yang pernah ditemuinya. |
Namun, menurut Iskandar seboleh mungkin dia tidak akan menunjukkan
perasaan sedihnya di hadapan pesakit kerana enggan terhanyut dengan
perasaan memandangkan tugas hakiki mereka adalah menghiburkan adik-adik
yang sedang dalam kesakitan.
“Cabaran menjadi doktor badut ialah kita perlu berdepan dengan
bebanan emosi kerana berdepan dengan pesakit kronik seperti kanser.
“Tapi kita mesti sentiasa berfikiran terbuka, cuba menyerap segala
perkara yang dapat mempengaruhi emosi dan tahu bagaimana untuk mengawal
dan mengurusnya.
“Ini penting supaya kita sentiasa berada dalam keadaan mood bersedia
untuk bermain dengan kanak-kanak,” jelasnya lagi yang sering bekerjasama
dengan pasukannya yang terdiri daripada Dr. Lat yang akan bermain
Ukelele dan Uncle Twist yang akan membentuk belon menarik untuk
dihadiahkan kepada kanak-kanak.
Penulis mengabadikan kenangan bersama pasukan Doktor Badut Red Bubbles, Dr. Lat (kiri) bermain ukelele dan Uncle Twist, pengubah belon dan Iskandar, penaung Red Bubbles Malaysia. |
Setakat hari ini, Doktor Hospital Red Bubbles mengadakan lawatan
berkala seminggu sekali di wad kanak-kanak HUKM dan sebulan sekali di
Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru.
Dalam melakukan pekerjaan mulia ini, tak kurang juga ada pihak yang bersikap skeptikal terhadap usaha yang dilakukan.
Mengulas mengenainya, Iskandar berkata dia tidak ambil pusing
cakap-cakap negatif orang luar yang menyifatkan pekerjaan yang
dilakukannya ini satu ‘kerja bodoh’.
“Saya tidak mahu buang masa dengan orang yang berfikiran skeptikal,
yang penting kami lakukan tugas sehingga berjaya dan satu hari nanti
saya pasti orang akan menerima pekerjaan kami sebagai suatu bidang yang
sama seperti bidang pekerjaan penting lain di luar sana,” ujarnya.
Buat anda yang ingin menghulurkan sumbangan dan dana bagi terus
merancakkan lagi program kebajikan Red Bubbles, anda boleh layari laman
Facebook Red Bubbles di Facebook.com/myredbubbles.