Gabung Perubatan Moden, Psikiatri, Perubatan Islam, Forensik: Sihir Boleh Dibuktikan!

Menggabungkan empat bidang kepakaran, iaitu perubatan moden, psikiatri, perubatan Islam dan forensik.
SEJARAH peradaban manusia membuktikan bahawa amalan sihir adalah suatu yang berbahaya dan mendatangkan mudarat, sekali gus amat dibenci. Apa tidaknya, ia membawa kepada sifat tamak dan sombong individu yang terlibat dengan ilmu hitam itu.

Kebencian itu dizahirkan melalui kewujudan pelbagai tindakan berupa hukuman yang dikenakan ke atas pengamal ilmu hitam tersebut dan juga kalangan yang mengupah tukang sihir itu sendiri.

Islam melarang keras umatnya terlibat dalam sihir. Bukan hanya kerana boleh mendatangkan kemudaratan, bahkan ia mendekatkan diri kepada amalan mensyirikkan Allah SWT, yang terang-terangan satu perbuatan dosa besar.

Ada ulama Islam menyatakan bahawa tukang sihir atau dukun adalah syaitan dalam kalangan manusia. Allah SWT berfirman yang bermaksud: 
"...mereka membelakangkan kitab Allah dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibaca oleh puak-puak syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, pada hal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak syaitan itulah yang kafir dengan amalan sihirnya; kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir." (al-Baqarah: 102)
Pengarah Pusat Islam dan Pembangunan Insan, Universiti Malaysia Pahang (UMP), Dr. Mahyuddin Ismail memberitahu bahawa usaha mengkanunkan hukuman untuk ahli sihir telah wujud sejak kewujudan manusia lagi.

Berdasarkan kenyataan sarjana Barat iaitu semasa zaman Mesopotamia sudah ada satu peruntukan khas berkenaan cara untuk mengadili ahli sihir.

Pengarah Pusat Islam dan Pembangunan Insan, Universiti Malaysia Pahang (UMP), Dr. Mahyuddin Ismail
“Pada Zaman pemerintahan Julius Ceasar di Rom telah mengkanunkan hukuman untuk ahli sihir, iaitu dibakar hidup-hidup.

“Semasa pemerintahan Dinasti Yuan di China, ahli sihir dihukum dengan dikelar hidup-hidup.

“Sementara itu, pada zaman tamadun Islam, semasa pemerintahan, Saidina Umar Al-Khatab telah diriwayatkan ada tiga ahli sihir yang telah dipancung,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Dialog Perundangan Berkaitan Amalan Sihir di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Bangi, baru-baru ini.

Dialog setengah hari anjuran UMP dan melibatkan sembilan ahli panel yang merangkumi bidang keilmuan yang berkaitan.

Era zaman moden, beberapa negara seperti Australia, China, Afrika, India, Arab Saudi dan Brunei turut mengkanunkan undang-undang bagi membendung amalan sihir.

Di Malaysia, sudah ada 13 kes dibicarakan di mahkamah sivil dan tiga kes di mahkamah syariah yang secara terang-terangan mempunyai kaitan dengan ilmu sihir.

Bukan hanya mengkanunkan hukuman, Dr. Mahyuddin memberitahu, aktiviti memburu ahli sihir begitu berleluasa, khususnya semasa zaman kelam Eropah.

“Memang aktiviti memburu ahli sihir sangat berleluasa kerana pada masa itu, amalan sihir semakin merebak dalam masyarakat dan pemerintah masa itu. Maka usaha memerangi amalan sihir telah dilakukan dengan mendapat kerjasama pihak gereja,” katanya.

Justeru, Dr. Mahyuddin percaya gerakan membendung amalan sihir itu bukan hanya mewujudkan undang-undang tetapi juga aspek pembuktian terhadap individu yang terlibat.

Apa tidaknya, kemajuan sains dan teknologi pada hari ini, telah menjadikan aspek pembuktian bukan lagi sesuatu yang sukar, berbanding tahun-tahun sebelum ini.

“Dengan menggunakan empat bidang kepakaran iaitu perubatan moden, psikiatri, perubatan Islam dan forensik sesuatu yang sukar dibuktikan sebelum ini, boleh dijadikan sesuatu yang lebih berbentuk fizikal untuk tujuan pembuktian,” katanya.

Keberkesanan sains forensik

Bekas Ketua Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Amidon Anan mengakui bahawa menjadikan amalan sihir sebagai salah satu elemen jenayah di negara ini bukan satu perkara yang mustahil.

Bekas Ketua Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Amidon Anan
Beliau percaya, dengan bantuan ilmu sains forensik yang digunakan dalam membuktikan berlakunya kegiatan jenayah, boleh membawa ahli sihir dan individu yang mengupahnya ke muka pengadilan.

Lagipun tambahnya, matlamat sains forensik untuk menegak keadilan bukan hanya kepada mangsa tetapi suspek yang dituduh.

“Bagi saya, sama ada aspek pembuktian kes pendakwaan di mahkamah sivil atau syariah adalah sama dan cuma apa yang berlaku hari ini, jabatan agama Islam negeri tidak didedahkan dengan sains
forensik.

“Pihak syariah tidak dapat membuktikan sesuatu jenayah sihir kerana tiada analisis terhadap bahan-bahan bukti yang dirampas daripada pengamal sihir dan dari tempat kejadian,” katanya pada dialog itu.

Malahan kata Amidon, kesukaran untuk menyatakan tentang kejituan perbuatan sihir kerana selama ini tidak ada pihak yang pernah menjalankan pemeriksaan terhadap bahan bukti amalan itu.

“Kita belum cuba secara menyeluruh tetapi tidak menjadi masalah kalau hendak dilakukan,” katanya.

Sejajar dengan keyakinan tersebut, Amidon berkongsi pengalaman dengan para peserta dialog itu tentang bagaimana kaedah sains forensik mampu mengesan tukang sihir (penyihir) dan juga individu yang mengupah.

Beliau menunjukkan bagaimana elemen DNA (asid deoksiribonukleik) yang ada pada bahan sihir dan juga lokasi sihir tersebut berlaku itu boleh mengaitkannya dengan penyihir dan individu yang mengupah.


Elemen peluh, rambut, cap jari dan air liur adalah antara unsur yang boleh ditemui di tempat kejadian dan alat-alat sihir.

“DNA ini milik Allah SWT kerana Dia yang menciptakan manusia dan sudah pasti, setiap manusia ada DNA masing-masing.

“Cuma apa yang perlu kita lakukan adalah memastikan pengurusan bahan bukti itu mengikut prosedur yang ditetapkan oleh undang-undang,” katanya. -Utusan