Guan Eng Nafi Jadi Perdana Menteri Kabinet Bayangan

ALOR SETAR - DAP hari ini menolak "mentah-mentah" Kabinet bayangan Pakatan Rakyat yang dicadangkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dengan mengumumkan pembentukan kabinet bayangannya sendiri.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, Pakatan Rakyat tidak praktikal untuk mewujudkan kabinet bayangan dan lebih baik jika parti-parti yang membentuk gabungan pembangkang itu memiliki kabinetnya sendiri.

"Ia tidak lagi praktikal untuk dilaksanakan. Lebih baik setiap parti mempunyai Kabinet bayangan masing-masing," kata Guan Eng ketika mengumumkan kabinet bayangan DAP.

Meskipun mengumumkan kabinet bayangan partinya, Guan Eng menolak dakwaan yang mengatakan dia merupakan Perdana Menteri bagi barisan kabinet yang diumumkan itu.

"Saya bukan Perdana Menteri kabinet bayangan. Soalan itu perlu diajukan kepada ketua pembangkang," katanya, seolah bercanggah dengan kenyataannya yang mengatakan pakatan pembangkang itu tidak praktikal membentuk kabinet bayangan bersama.

Bagi portfolio Kewangan dan Ekonomi dalam Kabinet DAP, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua Kiam Wee dibantu Ahli Parlimen Sibu Oscar Ling Chai Yew dan Ahli Parlimen Sandakan Wong Tien Fatt.

Manakala, portfolio Kementerian Dalam Negeri dan Undang-undang akan diuruskan Ahli Parlimen Puchong Gobind Sigh Deo dibantu Ahli Parlimen Bukit Gelugor Ram Karpal Singh, Ahli Parlimen Beruas Ngeh Koo Ham dan Ahli Parlimen Ipoh Timur Thomas Su Keng Siong.

Sementara itu, bagi Kementerian Luar Negara dan Pertahanan, ia dipertanggungjawabkan kepada Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran dan dibantu Ahli Parlimen Stampin Julian Tan Kok Ping dan Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuriraani Patto. -Kedahnews.com