Jika TGNA Masih Ada, PAS Tidak Jadi Begini... - Nik Abduh

KUALA LUMPUR – Anak bekas Mursyidul Am PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, PAS pada hari ini sudah begitu teruk musnahnya sehingga ada di kalangan pemimpin parti itu sanggup membawa pemimpin kafir seperti Lim Kit Siang untuk berucap di Kota Bharu bagi menolak hukum Allah (hudud).

Tindakan itu katanya dibuat oleh pihak-pihak yang selama ini seolah-oleh tidak sabar menanti ayahanda beliau meninggal dunia.

Beliau yakin, sekiranya ayahanda beliau (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat) masih hidup, tidak akan ada mana-mana pemimpin PAS yang akan berani bertindak demikian.

“Mereka kata, sejak PAS kehilangan TGNA rahimahuLlah, PAS berubah begitu cepat sekali seolah-olah ada golongan yang menanti-nanti kematian itu.

“Saya jawab, ya. Jika ada TGNA, tiada pemimpin PAS yang berani membawa dan bersama LKS ke Kota Bharu untuk berceramah menolak hukum Allah,” katanya hari ini.

Beliau meluahkan kekecewaan yang mendalam itu melalui akaun Facebook miliknya semalam.

Semalam, Lim Kit Siang secara berani dan terbuka berucap menolak Hudud di hadapan ribuan penyokong dan ahli PAS dalam program Ceramah Perdana Kukuhkan Pakatan Hancurkan Barisan anjuran Pas Kawasan Kota Bharu di Padang Perdana.

Antara baris ayat mengalahkan ulamak masyhur yang disebut Kit Siang adalah seperti berikut;

“Saya baca bila saya ke Jordan. Saya baca adalah saujana-saujana dan ustaz dan ulama Islam ada berpendapat bahawa hudud sebahagian kecil daripada undang-undang syariah dan ia mempunyai syarat sebelum ia dilaksanakan.

“Ketua Persatuan Ulama Islam Dunia, Syeikh Yusuf Al-Qardhawi ada berpendapat bahawa kalau undang-undang syariah tidak boleh dilaksanakan maknanya masa tidak sampai untuk melaksanakan, ataupun tidak ada keutamaan. Bukan saya kata, itu yang saya baca,”.

 Dalam pada itu, Nik Abduh dalam status yang sama berdoa agar Allah swt mengukuhkan istiqamah ahli PAS agar mereka meneruskan perjuangan ayahanda beliau bersama dengan Presiden parti yang masih berjuang bersungguh-sungguh menentang badai penipuan yang sedang melanda dalaman PAS.