Jumlah Orang Palestin: 4.6 Juta Di Palestin, 7.6 Juta Bertaburan Serata Dunia...

BAITULMAQDIS – Bilangan orang Palestin kini mencecah 12.1 juta, namun hanya 4.6 juta daripada mereka tinggal di tanah Palestin, iaitu wilayah Gaza dan Tebing Barat manakala baki 7.5 juta yang lain menetap di luar negara.

Perangkaan diterbitkan Biro Pusat Statistik Palestin menyatakan pada akhir 2014, 2.8 juta tinggal di Tebing Barat sementara 1.8 juta lagi di Gaza iaitu kawasan seluas separuh sahaja saiz Singapura, atau 360 kilometer persegi.

Di Gaza di mana ramai masih hidup miskin, bilangan penduduk di kawasan tersebut; secara purata 4,900 orang bagi setiap 1 kilometer persegi – bermakna jumlah penduduk di Gaza adalah yang paling padat di dunia.


Daripada 4.6 juta yang tinggal di wilayah-wilayah Palestin, 43.1 peratus adalah orang pelarian namun, baki 7.5 juta warga Palestin yang memilih tinggal dalam buangan di luar negeri pula, majoriti sebagai golongan pelarian.

Mereka menetap di kem-kem pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Jordan, Lubnan dan Syria; yang meliputi seramai 5.49 juta orang berdaftar dengan UNRWA, agensi bantuan PBB untuk pelarian Palestin.

Perangkaan ini diumumkan sebelum ulang tahun ke-67 hari ‘Nakba’ atau ‘Hari Malapetaka’ dalam bahasa Arab, yang jatuh pada Jumaat; hari di mana warga Palestin meratapi penubuhan negara haram Israel pada 1948.


Dalam satu kenyataan, ketua biro statistik itu berkata: “Pada 1948 sebelum Israel wujud dalam peta dunia, dianggarkan 1.4 juta warga Palestin tinggal di 1,300 bandar dan kawasan-kawasan tempatan di seluruh Palestin.”

Ironi, selepas peperangan yang diikuti penubuhan Israel, rejim Zionis itu mengambil alih kuasa di 774 bandar dan perkampungan, memusnahkan 531 dan melakukan 70 pembunuhan beramai-ramai meragut 15,000 nyawa.

Sekitar 154,000 warga Palestin membuat keputusan untuk terus menetap di tempat tinggal mereka selepas konflik tersebut berakhir dan menyaksikan peta wilayah Palestin semakin mengecil sehingga seperti ada sekarang.


Beberapa badan hak-hak sivil di Israel pula mendedahkan bahawa warga Palestin kini membentuk 37 peratus daripada jumlah penduduk di Baitulmaqdis, kiblat pertama umat Islam sebelum beralih ke Makkah.

Bahagian timur bandar suci masyarakat Islam itu dirampas rejim Zionis semasa Perang Enam Hari pada 1967, dan kemudian ditakluki; langkah zalim yang sehingga kini tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa.

Sebanyak 75 peratus warga Palestin yang tinggal di timur Baitulmaqdis hidup dalam serba kemiskinan, malah rumah-rumah mereka diancam dimusnahkan kerana tiada permit bangunan daripada pihak berkuasa Israel. – Agensi