Kerjasama Malaysia - China Dalam Forum Serantau Latihan Bantuan Bencana Asean

ALOR SETAR - Julung kalinya pasukan penyelamat China dan Malaysia bekerjasama dalam Forum Serantau Latihan Bantuan Bencana Asean (ARF DiREx 2015) yang turut disertai 22 negara lain bermula esok di Perlis.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata, kerjasama itu akan menjadikan China dan Malaysia sebagai rakan sama seperti ARF yang dibuat di Thailand pada tahun lalu mewujudkan hubungan rakan baik antara negara berkenaan dengan Korea.

Menurutnya, pasukan penyelamat Malaysia yang terlibat dengan latihan itu ialah tentera, bomba dan jabatan pertahanan awam.

Beliau berkata, ini kali pertama ARF DiREx 2015 dianjurkan di negara ini dan ketiga peringkat Asean.

“Matlamat utama forum ini ialah bagi memastikan apa jua bencana besar berlaku kita akan bekerjasama menyumbang tenaga untuk membantu pasukan penyelamat lain terutama negara Asean dan negara lain yang turut serta.

“Sebelum ini kita bekerjasama dengan beberapa negara sempadan seperti Thailand, Singapura dan Brunei,” katanya kepada media sewaktu menyambut ketibaan pasukan penyelamat China di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (LTSAH), di sini, kelmarin.

Hadir sama, Timbalan Ketua Pengurusan Operasi Kecemasan, (People’s Liberation Army General Staff Department) China, Kolonel Kanan, Ma Xin.

Mohamed Thajudeen berkata, pemilihan Chuping dan Timah Tasoh, Perlis sebagai lokasi utama latihan dilihat amat bersesuaian dengan suasananya.


“Di Chuping satu simulasi berkaitan kemalangan jalan raya dengan tumpahan bahan kimia akan diadakan. Manakala di Timah Tasoh berkait dengan banjir besar, struktur dan pengurusannya.

“Antara negara lain yang menyertai forum ini ialah Australia, Thailand, Indonesia dan India,” katanya.

Pasukan penyelamat China terdiri daripada 37 orang turut membawa semua peralatan mencari dan menyelamat termasuk kenderaan mereka sendiri.

“Selain bekalan makanan kira-kira 15 metrik tan untuk menampung keperluan sepanjang program, pakar penyelamat dari negara berkenaan turut dibawa bersama.

“Mereka bersedia memberi kerjasama dan komitmen bagi menjayakan program ini,” katanya.

Menurutnya, penganjuran forum latihan itu membabitkan 2,000 peserta.

Sumber: Sinar Harian