Keutamaan Rakyat Jadi Fokus Kerajaan Dalam RMK11

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan mempengerusikan Sesi Dialog Bersama Pemimpin Perniagaan di Bangunan Perdana Putra hari ini. - Foto BERNAMA
PUTRAJAYA – Keutamaan rakyat terutama berkaitan kos sara hidup, pendidikan, keselamatan, pengangkutan awam dan infrstruktur luar bandar akan terus menjadi fokus di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11), kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib, yang dijadual membentangkan RMK-11 pada 21 Mei, berkata fokus istimewa akan diberikan juga terhadap pendidikan dan latihan teknikal serta vokasional.

“Cita-cita kita (kerajaan) yang akan ditegaskan juga dalam Pelan Pembangunan Pendidikan, ialah untuk melahirkan siswazah yang serba boleh dan memenuhi keperluan industri.

“Malahan saya melihat kepada model dalam pendidikan teknikal dan vokasional di negara-negara lain termasuk Eropah yang mempunyai rekod cemerlang dalam tahun-tahun kebelakangan ini,” katanya pada sesi dialog dengan pemimpin-pemimpin perniagaan di pejabatnya di sini hari ini.

Najib berkata ‘Ekonomi Rakyat’ tidak akan sempurna tanpa sokongan sektor swasta dalam meningkatkan pendapatan, menjana peluang pekerjaan dan memudahkan kemajuan dan pembangunan kerjaya. – BERNAMA