TOKYO – Malaysia Airlines (MAS) baharu dijangka menjadi hab
penerbangan transit serantau paling utama, dengan menghentikan
penerbangan jarak jauh ke barat dan memberi tumpuan kepada laluan jarak
sederhana serantau.
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata MAS memiliki
kelebihan yang sangat besar kerana para penumpang yang dalam penerbangan
ke Kuala Lumpur boleh menggunakannya sebagai transit untuk penerbangan
ke Australia, China, India dan negara-negara Asia Tenggara seperti
Indonesia dan Thailand.
“MAS boleh menjadi sangkutan untuk penumpang transit, menerbangkan
mereka ke pasaran serantau, terutamanya untuk perkhidmatan penuh,”
katanya selepas pertemuan dengan Menteri Tanah, Infrastuktur,
Pengangkutan dan Pelancongan Jepun Akihiro Ohta di sini hari ini.
Liow berkata di bawah pelan penstrukturan semula MAS, tumpuan lebih
diberikan kepada laluan jarak sederhana dan menambah, syarikat
penerbangan itu boleh menggunakan keahliannya dalam One World Alliance
untuk mengadakan lebih banyak transit dan perkongsian kod penerbangan.
“Jika MAS memutuskan untuk menamatkan laluan ke Eropah, kita akan
menawarkan laluan itu kepada AirAsia X atau Malindo. Bagaimanapun,
pengurusan baharu MAS mempunyai kata pemutus mengenai laluan yang akan
ditamatkan atau ditambah,” katanya.
Beliau berkata ia juga satu daripada alasan Malaysia memohon hak
pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda untuk MAS yang kini
terbang 10 kali seminggu dari Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang
Antarabangsa Narita di sini, tiga kali dari Kota Kinabalu dan satu
penerbangan ke Lapangan Terbang Kanzai di Osaka.
Menurut beliau, AirAsia X terbang tujuh kali seminggu ke Haneda
sementara MAS sudah meminta kementerian berunding mengenai hak
pendaratan sejak dua tahun lepas tetapi Jepun tidak dapat memenuhi
permintaan berikutan slot penerbangan yang terlalu padat.
“Saya bangkitkan perkara ini semasa pertemuan dengan rakan sejawat
saya hari ini. MAS mahu terbang ke Haneda berikutan jumlah penumpang
yang tinggi kerana kedudukannya yang hampir dengan ibu negara,” katanya.
Liow turut mengesahkan bahawa All Nippon Airway akan memulakan tujuh
penerbangan seminggu ke Kuala Lumpur pada September sementara Japan
Airlines pada masa sekarang turut mempunyai jumlah penerbangan yang
sama.
Mengenai laporan lebih 8,000 kakitangan semasa MAS akan diberhentikan
apabila MAS Bhd mengambil alih selepas penstrukturan semula, Liow
berkata beliau dimaklumkan hanya 6,000 orang sahaja yang akan ditamatkan
perkhidmatan.
“Tidak banyak saya boleh cakap, banyak perincian akan diputuskan pada
peringkat lembaga Khazanah. Mereka melihat kepada kepentingan komersial
dan saya fikir mereka melakukannya bersama kesatuan-kesatuan sekerja
MAS,” katanya. – BERNAMA