MC Melampau "Sakit Nye Tuh Di Sini", Doktor Buat Laporan Polis

ALOR SETAR - Sebagaimana yang kita tahu, lirik berbunyi "sakitnya tuh di sini… di dalam hati ku,” adalah antara bait di dalam lirik lagu terkenal, penyanyi Indonesia, Cita Citata.

Tidak dinafikan, irama lagu tersebut yang agak ‘catchy’ membuatkan ia mendapat sambutan hangat di Malaysia dan lirik ayat ‘sakitnya tuh di sini’ turut dijadikan sebagai bahan troll netizen di media sosial.

Namun disebabkan lagu ini jugalah, seorang doktor wanita membuat laporan polis gara-gara sijil cuti sakit yang dikeluarkan olehnya diubah dengan alasan ‘1 hari MC kerana sakit nye tuh di sini‘.

Memetik dari laporan Harian Metro, Dr Asmah Ghazali, 57 menyatakan perkara tersebut yang dianggap sebagai ‘gurauan’ sebenarnya boleh menjejaskan reputasinya yang sudah bertahun-tahun menjadi doktor.

“Gurauan ini memalukan dan menjatuhkan kredibiliti profesion saya sebagai seorang doktor perubatan,” jelasnya.

Menurut Dr Asmah, dia mula menyedari gambar sijil cuti sakit itu tersebar setelah diberitahu oleh adik iparnya di Johor Bahru, melalui WhatsApp.


“Saya diberitahu oleh adik ipar pada jam 1.45 petang kelmarin. Adik ipar saya mahukan kepastian berhubung perkara itu kerana nama saya turut tersebar pada gambar berkenaan.

“Pada mulanya saya sangkakan ia satu bentuk gurauan yang tidak mendatangkan kesan. Namun saya terkejut apabila orang ramai turut menghubungi saya dan bertanyakan perkara yang sama,” katanya lagi. - Kedahnews.com