Nyonya Po Po 19 Tahun Besarkan Cucu Beragama Islam

ALOR SETAR - Walaupun menganut agama Buddha, status tersebut tidak sama sekali menjadi halangan buat Tan Guan Neo, 71, atau lebih dikenali sebagai Nyonya Po Po untuk membesarkan cucu kesayangannya, Fahira Nabilah Isham yang lahir sebagai seorang Islam kira-kira 19 tahun lalu.

Walaupun terpaksa menempuhi cabaran, terutama perbezaan fahaman dan pandangan serong dari masyarakat di sekelilingnya, namun segala rintangan itu berjaya ditempuh Nyonya Po Po yang menjaga Fahira sejak berusia 4 bulan sehingga berusia 19 tahun.

“Saya sendiri yang memandu untuk menghantarnya ke sekolah agama dan mengaji untuk memastikan dia benar-benar mendapat pendidikan agama yang sempurna.

“Saya juga memastikan dia menunaikan tanggungjawabnya yang lain termasuk menunaikan solat dan berpuasa,” cerita Nyonya Po Po mengenai pengalaman berharga membesarkan seorang cucu yang berlainan agama dengannya sebagaimana yang dipetik dari Bernama.

Kredit foto dari Malaysia Gazette
Kredit foto: Malaysia Gazette
Nyonya Po Po semalam telah menerima Anugerah Ibu Cemerlang  2015 peringkat negeri Melaka dan disampaikan oleh Menteri Besar Melaka, Datuk Seri Idris Haron dalam satu majlis di negeri yang terkenal dengan 'baba dan nyonya' itu.

Mengulas lanjut, suaminya yang meninggal dunia tahun lalu dan dirinya telah mengambil keputusan untuk memelihara sendiri Fahira setelah anak bongsunya yang juga ibu Fahira, Fatin Nauha Lee menghidapi masalah penyakit mental.

“Bukan senang nak membesarkan cucu bagi memelihara akidahnya. Banyak cabarannya dan ramai yang menganggu. Seorang tok sidang pernah datang ke rumah dan kata saya tidak layak menjaga cucu beragama Islam dan menyuruh saya menghantarnya ke rumah anak yatim.

“Tetapi saya membantah,” cerita Nyonya Po Po lagi.

Kini, dia boleh menarik nafas lega setelah Fahira berjaya melanjutkan pelajarannya di Universiti Teknologi MARA (UiTM), Jasin dalam jurusan Diploma Sains Komputer.

Dua daripada lima anak perempuan Nyonya Po Po iaitu Nur Hasleena Lee, 48, dan Faridah Nurul Ain, 50, difahamkan turut memeluk agama Islam.

Menurut Nyonya Po Po, kedua-dua ibu saudara tersebut menjadi tempat Fahira membuat rujukan seandainya dia ingin mengetahui sesuatu tentang agama Islam.

“Saya diajar berpuasa sejak berusia lima tahun. Dia sendiri akan menyuap saya makan ketika sahur sehingga berusia 17 tahun dan merotan saya jika tidak menunaikan solat,” jelas Fahira pula.

Selain Nyonya Po Po, dua lagi wanita turut mendapat anugerah yang sama ialah Rokiah Alwi, 73, dan Kalliany, 59. -Kedahnews.com