PM Pertama Dunia Kahwin Dengan Gay

LUXEMBOURG — Perdana Menteri Luxembourg, Xavier Bettel pada Jumaat selamat mengahwini pasangan gaynya sekali gus menjadi pemimpin Kesatuan Eropah (EU) pertama menjalani perkahwinan sesama jenis.

Bettel, berusia 20 tahun, ialah seorang ahli politik berhaluan kanan-tengah, mula menjadi perdana menteri sebuah negara kecil pemerintahan beraja berperlembagaan Katholik di tengah benua Eropah itu pada 2013 lalu.

Beliau berkahwin dengan pasangannya, Gauthier Destenay, seorang arkitek warga Belgium, beberapa bulan setelah dewan parlimen negara konservatif tersebut akhirnya meluluskan undang-undang perkahwinan gay.


Majlis perkahwinan berlangsung di dewan kota Luxembourg itu tertutup kepada pihak media disusuli pesta peribadi sehingga Ahad ini yang dihadiri sekitar 500 tetamu termasuk Perdana Menteri Belgium, Charles Michel.

Selain menjadi pemimpin EU yang pertama berkahwin pasangan gaynya, Bettel adalah pemimpin kedua di dunia setelah Perdana Menteri Iceland, Johanna Sigurdardottir yang mengahwini pasangan sesama jenis pada 2010.

Sehari menjelang upacara perkahwinannya dengan Destenay, Bettel dalam wawancara dengan stesen penyiaran awam RTBF dari Belgium menjelaskan, beliau tidak ingin menyembunyikan orientasi nafsu seksualnya.



“Saya boleh sembunyikan perkara ini dan menjalani hidup tidak bahagia selama-lamanya. Saya boleh menjalin hubungan dengan seorang wanita sekali gus menjalin hubungan homoseksual secara rahsia,” kata Bettel.

“Namun, saya katakan kepada diri saya sendiri bahawa jika saya ingin menjadi seorang politikus yang jujur, maka saya harus mula dengan jujur kepada diri saya sendiri dan menerima diri saya apa seadanya,” tambah beliau.

Parlimen Luxembourg mengesahkan secara legal perkahwinan sesama jenis kelamin pada Jun 2014 lalu dan perkahwinan gay yang pertama negera itu sudah dilaksanakan pada 1 Januari 2015. – Agensi