Ros Sanggup Berhenti Kerja Demi Ibu, Abang

Ros (kiri) bersama ibu dan abangnya yang memerlukan penjagaan rapi.
KULIM - Seorang wanita di Taman Serai Wangi, dekat sini sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibu yang uzur dan abangnya yang mengalami tekanan jiwa sejak 10 tahun lalu.

Anak bongsu daripada sembilan beradik Ros Harun, 39, berkata, ibunya, Sara Jabar, 73,  kini hanya mampu tidak dapat bergerak akibat terjatuh kira-kira dua tahun lalu. Manakala, abangnya Yunos Harun, 50, mengalami tekanan jiwa sejak usia remaja memerlukan penjagaan rapi berikutan kadangkala bertindak agresif.

Menurutnya, dulu ibu dan abang tinggal di kampung halaman di Pahang, namun disebabkan tidak ada sesiapa yang menjaga mereka, dia membawa mereka tinggal bersamanya di sini.

“Ibu saya memang tak mampu untuk buat apa-apa sejak kakinya patah akibat jatuh, manakala abang pula mempunyai masalah tekanan jiwa  dan perlu bergantung dengan  ubat seumur hidup,” katanya.

Katanya, walaupun sebelum ini dia bersama suami bekerja kilang dan mempunyai pendapatan tetap, namun disebabkan ibunya memerlukan penjagaan rapi  menyebabkan dia dan suami berhenti kerja dan mencari sumber rezeki lain.

"Kini suami berniaga kuey teow kerang untuk menyara kami sekeluarga, di samping perbelanjaan dua anak yang masih bersekolah.

"Jika ada masa saya akan bantu suami niaga dan dalam masa sama pastikan keperluan ibu dan abang sudah disediakan," katanya

Ros berkata, walaupun ibu dan abangnya mendapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) setiap bulan, namun ia tidak mencukupi untuk menyediakan keperluan mereka.

"Saya amat berharap ada pihak sudi berikan bantuan sewajarnya untuk ringankan beban kami sekeluarga," katanya. -Sinar Harian