“Saya Malu Bila Dipanggil ‘Sayang’, Tolong Jangan Panggil Saya Begitu”

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem
Umumnya, masyarakat Malaysia khususnya rakyat di negeri bumi Kenyalang, Sarawak mengetahui tentang kesederhanaan Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem.

Beberapa bulan lalu ketika ulang tahun kelahiran beliau, Adenan telah mengarahkan syarikat-syarikat mahupun mana-mana individu agar tidak membelanjakan wang bagi membayar iklan ucapan hari lahirnya di akhbar.

Ujarnya, tindakan tersebut wajar dilakukan bagi mengelakkan pembaziran, malah turut mencadangkan agar dana tersebut disalurkan untuk tujuan kebajikan.

Terbaru, menerusi video di laman TV Sarawak, Adenan meminta agar speaker mahupun pengacara majlis tidak menggunakan panggilan penuh namanya ketika majlis rasmi.

“Agak membosankan sekiranya setiap kali ada majlis rasmi, speaker akan memanggil saya Yang Amat Berhormat Tan Sri Datuk Patinggi Haji Adenan bin Haji Satem. Panggil sahaja CM atau Adenan, cukuplah,” ujarnya.

Panggilan CM merujuk kepada jawatannya sebagai Ketua Menteri atau Chief Minister.

Kenyatan tersebut dibuat beliau ketika ucapan penggulungan hari terakhir sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak, semalam.

Selain itu, beliau turut meminta agar pihak luar berhenti memanggilnya dengan panggilan ‘sayang’ kerana ia dikhususkan untuk ahli keluarga terdekat terutamanya isteri, anak-anak dan cucu.

“Saya malu bila dipanggil ‘sayang’. Tolong jangan panggil saya begitu,” kata Adenan lagi.

Sebelum ini timbalannya, Tan Sri Alfred Jabu Numpang sering menggunakan terma ‘Ketua Menteri yang disayangi (beloved Chief Minister)’ untuk memanggil Adenan. -Kedahnews.com