KUALA LUMPUR – Syarikat-syarikat telekomunikasi (Telco) memberi
sokongan penuh ke atas Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri
Ahmad Shabery Cheek dalam usahanya untuk menentukan penyelesaian terbaik
bagi isu Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) ke atas perkhidmatan
prabayar mudah alih.
Bagaimanapun, mereka berpendapat, perlaksanaan ini memerlukan masa
kerana ia melibatkan banyak pihak dalam ruang lingkup sistem prabayar
itu sendiri seperti proses mengemaskini bahagian belakang, latihan untuk
barisan hadapan serta penyediaan bahan komunikasi untuk pengguna.
“Pasaran prabayar merupakan satu ekosistem yang kompleks. Oleh itu,
ia akan menjadi satu cabaran bagi mana-mana penyedia perkhidmatan mudah
alih untuk melaksanakan perubahan yang diperlukan dalam notis yang
pendek,” kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), U Mobile, Wong Tuck Heang.
Nilai rantaian ini menjadi lebih rumit dengan pelbagai pilihan
pengisian tambah nilai prabayar seperti kad fizikal, tambah nilai secara
maya, internet dan perbankan mudah alih serta mesin ATM, katanya kepada
Bernama.
Sembilan puluh peratus daripada pelanggan U Mobile adalah pengguna prabayar dan 10 peratus lagi terdiri daripada pascabayar.
U Mobile sekarang ini mempunyai lebih daripada 11,000 peniaga
tradisional dan 31,000 saluran pengedaran alternatif di seluruh negara
yang terdiri daripada kedai runcit, rangkaian kedai elektrik kedai,
pasar raya besar dan pasar raya.
“Walaupun terdapat cabaran ini, U Mobile adalah komited untuk memberi
sokongan ke atas menteri dan akan memberi tumpuan dalam mendapatkan
persediaan pengedaran bahagian belakang bagi berkhidmat untuk para
pelanggan kami,” kata Wong.
Maxis Bhd turut mengulangi pendapat yang dikemukakan oleh U-Mobile,
menurut firma itu, ia memerlukan masa yang mencukupi untuk menyusun
semula sistem dan bekerjasama dengan peruncit daripada pihak ketiga,
penjual semula dan ejen jualan.
“Membuat apa-apa perubahan baru termasuk melaksanakan GST ke atas
tambah nilai prabayar akan melibatkan kerumitan sama ada dalam
penyusunan semula sistem atau lain-lain aktiviti.
“Ini juga termasuk dalam usaha yang perlu dibuat secara besar-besaran
bagi menukar tiket tambah nilai daripada semua titik sentuhan fizikal,
yang perlu dilakukan secara manual, peniaga dengan peniaga,” kata Ketua
Pegawai Eksekutif Maxis Bhd, Morten Lundal.
Sehingga 31 Mac ini, Maxis mempunyai 8.992 juta pelanggan prabayar, manakala segmen pascabayar terdiri 2.823 juta pelanggan.
Menurut Lundal, Maxis bersedia untuk bekerjasama dengan pihak
berkuasa, termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)
bagi memastikan kelancaran pelaksanaan lancar GST ke atas caj tambah
nilai prabayar.
“Kami akan terus memberi sokongan penuh kepada Menteri, sebagai
sebahagian daripada usaha untuk memastikan penyelesaian terbaik yang
boleh dicapai untuk faedah pelanggan dan industri,” katanya.
Digi Telecommunications Sdn Bhd dalam penjelasannya memberitahu,
bahawa kesukaran ini juga melibatkan pengalaman pelanggan yang
berterusan serta kesinambungan perniagaan DiGi yang merentasi 15,000
titik sentuhan.
“Dengan majoriti 45 juta pengguna mudah alih di Malaysia yang
menggunakan prabayar termasuk mereka yang mempunyai berbilang kad sim,
kita berhutang kepada mereka ini terutama dalam membuat keputusan yang
pantas dan muktamad,” kata Ketua Pegawai Eksekutif, Albern Murty.
Digi menggunakan masa lebih daripada lapan bulan bagi membuat pelarasan sepenuhnya untuk perlaksanaan GST pada 1 April lepas.
Satu lagi syarikat telekomunikasi, Celcom Axiata Bhd, yang mempunyai
hampir 10.2 juta atau 78 peratus pelanggan prabayar, berkata masih
terlalu awal untuk syarikat itu membuat anggaran masa yang diperlukan
bagi mengubah sistem sedia ada kerana ia merupakan satu proses yang
sedang dijalankan kajian.
Sehingga Disember 2014, pelanggan Celcom berjumlah 13 juta dengan
kira-kira 16,000 saluran pengedaran tradisional serta 17,000 bukan
tradisional.
Pada masa sekarang, tambah nilai RM10 mempunyai GST sebanyak 60 sen.
Sehingga semua perubahan ini dibuat, pengguna akan terus membayar GST di atas nilai tambah. – BERNAMA