Telco Perlukan Masa Sesuaikan GST Dengan Pengguna

KUALA LUMPUR – Syarikat-syarikat telekomunikasi (Telco) memberi sokongan penuh ke atas Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam usahanya untuk menentukan penyelesaian terbaik bagi isu Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) ke atas perkhidmatan prabayar mudah alih.

Bagaimanapun, mereka berpendapat, perlaksanaan ini memerlukan masa kerana ia melibatkan banyak pihak dalam ruang lingkup sistem prabayar itu sendiri seperti proses mengemaskini bahagian belakang, latihan untuk barisan hadapan serta penyediaan bahan komunikasi untuk pengguna.

“Pasaran prabayar merupakan satu ekosistem yang kompleks. Oleh itu, ia akan menjadi satu cabaran bagi mana-mana penyedia perkhidmatan mudah alih untuk melaksanakan perubahan yang diperlukan dalam notis yang pendek,” kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), U Mobile, Wong Tuck Heang.

Nilai rantaian ini menjadi lebih rumit dengan pelbagai pilihan pengisian tambah nilai prabayar seperti kad fizikal, tambah nilai secara maya, internet dan perbankan mudah alih serta mesin ATM, katanya kepada Bernama.

Sembilan puluh peratus daripada pelanggan U Mobile adalah pengguna prabayar dan 10 peratus lagi terdiri daripada pascabayar.

U Mobile sekarang ini mempunyai lebih daripada 11,000 peniaga tradisional dan 31,000 saluran pengedaran alternatif di seluruh negara yang terdiri daripada kedai runcit, rangkaian kedai elektrik kedai, pasar raya besar dan pasar raya.

“Walaupun terdapat cabaran ini, U Mobile adalah komited untuk memberi sokongan ke atas menteri dan akan memberi tumpuan dalam mendapatkan persediaan pengedaran bahagian belakang bagi berkhidmat untuk para pelanggan kami,” kata Wong.

Maxis Bhd turut mengulangi pendapat yang dikemukakan oleh U-Mobile, menurut firma itu, ia memerlukan masa yang mencukupi untuk menyusun semula sistem dan bekerjasama dengan peruncit daripada pihak ketiga, penjual semula dan ejen jualan.

“Membuat apa-apa perubahan baru termasuk melaksanakan GST ke atas tambah nilai prabayar akan melibatkan kerumitan sama ada dalam penyusunan semula sistem atau lain-lain aktiviti.

“Ini juga termasuk dalam usaha yang perlu dibuat secara besar-besaran bagi menukar tiket tambah nilai daripada semua titik sentuhan fizikal, yang perlu dilakukan secara manual, peniaga dengan peniaga,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Maxis Bhd, Morten Lundal.

Sehingga 31 Mac ini, Maxis mempunyai 8.992 juta pelanggan prabayar, manakala segmen pascabayar terdiri 2.823 juta pelanggan.

Menurut Lundal, Maxis bersedia untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa, termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi memastikan kelancaran pelaksanaan lancar GST ke atas caj tambah nilai prabayar.

“Kami akan terus memberi sokongan penuh kepada Menteri, sebagai sebahagian daripada usaha untuk memastikan penyelesaian terbaik yang boleh dicapai untuk faedah pelanggan dan industri,” katanya.

Digi Telecommunications Sdn Bhd dalam penjelasannya memberitahu, bahawa kesukaran ini juga melibatkan pengalaman pelanggan yang berterusan serta kesinambungan perniagaan DiGi yang merentasi 15,000 titik sentuhan.

“Dengan majoriti 45 juta pengguna mudah alih di Malaysia yang menggunakan prabayar termasuk mereka yang mempunyai berbilang kad sim, kita berhutang kepada mereka ini terutama dalam membuat keputusan yang pantas dan muktamad,” kata Ketua Pegawai Eksekutif, Albern Murty.

Digi menggunakan masa lebih daripada lapan bulan bagi membuat pelarasan sepenuhnya untuk perlaksanaan GST pada 1 April lepas.

Satu lagi syarikat telekomunikasi, Celcom Axiata Bhd, yang mempunyai hampir 10.2 juta atau 78 peratus pelanggan prabayar, berkata masih terlalu awal untuk syarikat itu membuat anggaran masa yang diperlukan bagi mengubah sistem sedia ada kerana ia merupakan satu proses yang sedang dijalankan kajian.

Sehingga Disember 2014, pelanggan Celcom berjumlah 13 juta dengan kira-kira 16,000 saluran pengedaran tradisional serta 17,000 bukan tradisional.

Pada masa sekarang, tambah nilai RM10 mempunyai GST sebanyak 60 sen. 

Sehingga semua perubahan ini dibuat, pengguna akan terus membayar GST di atas nilai tambah. – BERNAMA