Wanita Korporat Tidak Perlu Main Golf – Zuraida

KUALA LUMPUR – Golongan wanita di negara ini tidak perlu bermain golf supaya mereka lebih diterima dalam bidang korporat, kata Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin.

Menurut beliau, golongan lelaki dan wanita dilahirkan dengan sifat yang berbeza maka tidak wajar golongan wanita perlu bermain golf untuk bersaing dengan kaum lelaki bagi mendapat tempat dalam bidang tersebut. 

“Mengapa cuba untuk bersaing dengan orang lelaki apabila kita (wanita) mempunyai kekuatan sendiri.

“Kita perlu akui, lelaki dan wanita dilahirkan dengan sifat yang berbeza. Jika kita terus mencuba untuk menjadi orang lain, makanya hidup ini akan sentiasa berundur ke belakang. Jadilah diri sendiri dan binalah kekuatan sendiri,” dakwanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Zuraida mendakwa, bermain golf dan menulis artikel tidak boleh dijadikan sebagai pengukur agar tahap penerimaan ke atas wanita menjadi lebih tinggi dalam sektor korporat.

Semalam, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim menyeru golongan wanita supaya lebih berdaya saing untuk mendapat kedudukan lebih baik dalam sektor korporat.

Beliau memberi contoh paling drastik yang boleh dilakukan wanita untuk lebih menonjol dan memasarkan kemampuan mereka seperti menulis artikel dan bermain golf seperti yang dilakukan ahli korporat lelaki. -Kedahnews.com