Abang Mat Kuala Nerang Kaji Sendiri "Cement Ferro"

Kolam umpama di dalam gua yang dibina oleh Mat menggunakan kemahiran simenfero.
KUALA NERANG - Kunjungan ke pameran simenfero dari Jepun dan China di sebuah pasar raya di Alor Setar beberapa tahun lalu menarik minat penduduk di sini untuk berkecimpung dalam bidang itu.

Walaupun tidak mempunyai kemahiran dalam seni itu, Mat Din, 44, dari Kampung Apil, Jalan Kuala Nerang membuat kajian sendiri sehingga dia berjaya menghasilkan binaan berkenaan.

Cement Ferro atau simenfero adalah kombinasi simen dan besi yang menghasilkan binaan berbentuk batu, cendawan dan sebagainya.

Mat berkata, dengan hanya menggunakan kertas sebagai kerangka untuk barang yang mahu dibina, dia berusaha memperbaiki setiap kesilapan dan kelemahan dilakukan sehingga berpuas hati terhadap binaan yang dihasilkannya.

"Saya tidak pernah mengikuti sebarang kursus kemahiran ini dan sebab itulah pada awal pembabitan, saya seolah-olah teraba-raba bagi mencari formula untuk menghasilkannya.

"Berkat  usaha dan nasihat dari rakan-rakan, akhirnya saya berjaya mencipta pelbagai barangan menerusi kemahiran simenfero den

"Saya juga mampu membina kolam renang, air terjun dan dinding seperti di dalam gua,” katanya.

Mat berkata, kemahiran simenfero memerlukan ilham dan kreativiti yang tinggi kerana kehalusan seni itu mampu memberi kepuasan kepada perekanya.

Kini dengan pengalaman hampir 13 tahun dalam kemahiran simenfero, kepakaran yang dimilikinya menjadi tumpuan pelanggan yang ingin hasil seni dihasilkan menghiasi lanskap kediaman mereka.

Mat berkata, pada masa kini orang ramai sanggup menghabiskan wang beribu ringgit  untuk menghiasi halaman dalam dan luar kediaman mereka menyebabkan binaan simenfero semakin menjadi tumpuan.

Katanya, kelebihan membuat binaan simenfero ialah rangkanya mudah dibentuk, binaan yang tahan lasak apabila terdedah kepada hujan atau matahari, tidak memerlukan teknologi tinggi dan kos penyelenggaraannya rendah.

“Bagaimanapun bagi menghasilkan satu binaan ia memerlukan kesabaran tinggi dan sebab itu tak ramai mampu melakukannya.

"Contohnya untuk membuat dinding dan kolam air seperti dalam gua memerlukan masa kira-kira sebulan untuk disiapkan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian