JOHOR BAHRU – Industri perhotelan di negeri ini disaran menggiatkan
usaha mempromosi makanan dan kebudayaan tempatan bagi menarik kehadiran
lebih ramai pelancong.
Exco Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan Johor Datuk Tee Siew
Kiong berkata ini kerana industri perhotelan merupakan platform terbaik
bagi memperkenalkan masakan, makanan dan budaya tempatan.
“Johor mempunyai pelbagai masakan, makanan dan budaya yang unik yang
dapat menarik kehadiran pelancong tempatan dan antarabangsa.
“Kebanyakan pelancong yang pernah menikmati makanan tempatan pasti
akan datang kembali untuk menikmati makanan itu sekali lagi,” katanya
kepada pemberita pada majlis pelancaran Citarasa Kampung Kita di sebuah
hotel di sini.
Menurut Tee, jumlah kedatangan pelancong ke Johor tahun lepas
melepasi sasaran iaitu sebanyak 6.42 juta orang berbanding 4.9 juta
orang yang disasarkan.
Sehubungan itu, beliau yakin promosi giat oleh pengendali hotel di
negeri ini dapat meningkatkan kedatangan pelancong terutamanya
bersempena ‘Malaysia Year of Festivals’ (MyFest) 2015.
Mengenai Citarasa Kampung Kita, Tee berkata ia dapat membuka ruang
kepada negeri ini mempamerkan kehebatan masakan dan makanan seperti
ota-otak, mi bandung Muar, laksa Johor dan nasi beriani gam.
Katanya program itu juga dapat merealisasikan kerjasama strategik
antara kerajaan dan pihak swasta dalam memeriahkan dan merancakkan
industri pelancongan negara. – BERNAMA