Cetus Persepsi Umum, Orang Masih Percaya Walau Cakap Tun M Tidak Tepat

SHAH ALAM – Kisah ‘perang’ antara bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masih berterusan apabila masing-masing berbalas kenyataan melalui blog masing-masing.

Terbaharu, Najib melalui ruangan soalan lazim di dalam blog, najibrazak.com menyifatkan apa sahaja yang disebut Dr Mahathir cenderung untuk dipercayai rakyat meskipun tidak semuanya tepat.

“Walaupun saya turun (letak jawatan), Tun akan terus campur tangan dalam pentadbiran negara. Beliau boleh kata beliau mengamalkan hak demokrasi sebagai rakyat, tapi ini Tun Mahathir.

“Rakyat cenderung percaya dengan apa sahaja yang beliau kata, walaupun tidak semuanya tepat. Beliau meninggalkan kesan kepada persepsi umum kerana beliau bukan sembarangan rakyat.

“Ada alasan kenapa kebanyakan bekas pemimpin seluruh dunia tidak lagi campur tangan dengan kerja pentadbiran sebab apa sahaja yang mereka sebut akan mudah memberi kesan kepada sistem. Tun telah melakukan banyak perkara mulia dan hebat sebagai perdana menteri tapi beliau tidak lagi mentadbir negara,” katanya.

Malah, Najib menyifatkan Dr Mahathir terus menyerang pentadbirannya kerana bekas perdana menteri itu telah menguasai persepsi umum.

“Tun adalah ahli politik veteran dan menguasai persepsi umum. Beliau faham bahawa kenyataan politik tidak semuanya tentang kebenaran tapi tentang apa yang rakyat akan percaya dalam mahkamah pandangan rakyat.

“Inilah sebab beliau terus menyindir, bercakap kenyataan yang separuh benar, membuat lawak yang mengelirukan, dan memutarbelitkan kenyataan untuk ia kelihatan menarik,” katanya.

Sehubungan itu, Najib menggesa ahli-ahli Umno-BN dan rakyat Malaysia tidak terkesan dengan setiap serangan Dr Mahathir.

“Ambil satu langkah ke belakang dan analisa fakta. Kita telah lakukan begitu banyak dalam enam tahun ini.

“Tapi Tun abaikan semua itu dan hanya tonjolkan tuduhan serta masalah yang beliau tahu itu cara untuk mempengaruhi pemikiran rakyat menentang kerajaan dan saya,” katanya. – Sinar Harian Online