Demi MIC, Saravanan Mohon Palanivel Terima Nasihat PM

Gambar Hiasan
SUNGKAI – Naib Presiden MIC, Datuk M.Saravanan meminta Presiden, Datuk Seri G. Palanivel menerima nasihat perdana menteri bagi menyelamatkan parti itu.

Beliau berkata Palanivel sepatutnya akur dengan perlembagaan MIC dan perlu menjalankan tanggungjawab beliau seperti yang tertakluk dalam perlembagaan MIC.

“Tidak boleh sebarang nasihat atau pandangan melanggari tafsiran yang telah dinyatakan dalam perlembagaan MIC sendiri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Taklimat Fertigasi Cili Bagi Tok Batin peringkat Parlimen Tapah di sini hari ini.

Palanivel mengadakan pertemuan tertutup dengan Datuk Seri Najib Tun Razak di pejabat perdana menteri, pagi semalam.

Saravanan yang juga Anggota Parlimen Tapah berkata sokongan daripada masyarakat India sangat penting bagi mengekalkan kedudukan parti itu.

Mengenai Pendaftar Pertubuhan (RoS) memberi kebenaran kepada Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) MIC Sementara 2009 untuk melanjutkan tempoh sehingga Oktober ini untuk mengadakan pemilihan semula parti itu, Saravanan berkata ini membuktikan RoS mengikut perlembagaan MIC.

“Apa yang penting sekarang kita adakan pemilihan baharu pada bulan Julai dan saya minta cawangan-cawangan mengadakan pemilihan,” katanya.

Saravanan berkata pihaknya menerima sebanyak 1,000 permohonan bagi pertubuhan cawangan baharu.

"Kita tiada kuasa, perlu tunggu sehingga keputusan pemilihan baharu.

"Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional tidak perlu risau kerana ramai yang akan sertai MIC,” katanya.

Ditanya mengenai beberapa pemimpin MIC mempertikai kehadiran bekas Presiden Datuk Seri S. Samy Vellu pada mesyuarat yang diadakan jawatankuasa itu, Saravanan berkata kehadirannya adalah atas jemputan.

“Anggota PKR boleh hadir Palanivel punya mesyuarat apa salahnya Samy Vellu hadir pada mesyuarat jawatankuasa yang sah. Mana-mana parti tidak pernah tidak menjemput mantan presiden mereka. Apa dosa dia (Samy Vellu) buat,” katanya. – BERNAMA