ALOR SETAR – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memohon maaf kepada
seorang wanita yang dikenali sebagai Suzanne G.L. Tan kerana diarahkan
memakai pakaian kain batik ketika berurusan di JPJ Wangsa Maju di sini.
JPJ dalam satu kenyataan media memberitahu, pihak berkuasa itu berasa amat kesal
kesal dengan kejadian tersebut dan memohon maaf kepada Tan di atas
kesulitan yang beliau alami.
“JPJ ingin menegaskan bahawa tiada peraturan yang menyatakan bahawa
pelanggan perlu diberikan kain sarung jika mereka tidak menepati garis
panduan kod etika pakaian.
“Apa yang terjadi jelas telah menyulitkan urusan pelanggan tersebut,” kata kenyataan itu hari ini.
Bagaimanapun, JPJ menegaskan bahawa jabatan itu tertakluk kepada garis
panduan kod etika pakaian yang telah ditetapkan, sama seperti pejabat
kerajaan yang lain.
“JPJ sentiasa proaktif dalam memberi khidmat kepada orang ramai bagi
memastikan mereka memperolehi perkhidmatan yang baik dan efisien,” kata
kenyataan itu lagi.
Beberapa media sosial hari ini kecoh melaporkan mengenai seorang wanita yang
dikenali sebagai Suzanne G.L. Tan yang menyuarakan rasa tidak puas hatinya
terhadap layanan JPJ menerusi laman Facebook.
Luahan wanita itu yang disertakan beberapa gambar menarik perhatian warga netizen hingga menjadi topik hangat di laman sosial.
Menurut Suzanne, tujuan dia berurusan dengan pejabat JPJ adalah bagi
menandatangani borang pemindahan nama hak milik bagi sebuah kereta yang
dijual.
Bagaimanapun, wanita yang memakai baju berwarna merah jambu dan skirt
merah ini mendakwa didekati oleh seorang kakitangan JPJ sebelum disuruh
menyarungkan kain batik yang diberi. -Kedahnews.com