KUALA LUMPUR – Pelantikan Christoph R. Mueller sebagai Ketua Pegawai
Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines Bhd (syarikat baharu MAS) dibuat
berdasarkan kelayakan dan pengalamannya dalam memulihkan syarikat
penerbangan yang bermasalah.
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata masalah dihadapi
Malaysia Airlines (MAS), sama seperti yang berlaku kepada Aer Lingus,
yang akhirnya berjaya dipulihkan Mueller setelah beliau menyertai
syarikat penerbangan Ireland itu.
“CEO yang telah memulihkan Aer Lingus dan berjaya ialah Christoph
Mueller, oleh itu kita lantik beliau untuk jadi CEO, bukan saja-saja
pilih sesiapa yang tidak ada kelayakan,” katanya ketika menjawab soalan
tambahan Senator Khairiah Mohamed pada persidangan Dewan Negara di sini
hari ini.
Khairiah ingin tahu kenapa dalam kalangan peringkat pengurusan atasan
syarikat baharu MAS terdiri daripada orang luar atau pun warga negara
asing.
Ahmad bagaimana pun berkata, dalam masa yang sama, syarikat baharu
MAS masih mengekalkan CEO yang lama, Ahmad Jauhari Yahya, sebagai
pengarah bukan eksekutif MAS kerana kepakaran serta pengalaman beliau
masih diperlukan di syarikat itu.
Menjawab soalan asal Khairiah mengenai pelan pemulihan MAS bagi
memastikan kebajikan kakitangan yang diberhentikan, Ahmad berkata
sehingga kini sebanyak 5,500 peluang pekerjaan daripada 30 syarikat
disediakan kepada kakitangan MAS berkenaan.
“Sementara itu, seramai 2,611 kakitangan yang telah meninggalkan MAS
telah berdaftar dengan Pusat Pembangunan Korporat (CDC) yang ditubuhkan
oleh Khazanah Nasional Bhd (Khazanah).
“Sebanyak 448 program telah disediakan CDC antaranya kaunseling
kerjaya, keusahawanan, perancangan persaraan, latihan asas serta
kemahiran mencari kerja bagi membolehkan kakitangan ini merancang masa
depan mereka,” katanya.
Ahmad turut memberitahu bahawa semua pampasan dan kemudahan yang
disediakan untuk kebajikan kakitangan yang tidak lagi berkhidmat dan
yang masih kekal dalam MAS menelan belanja sebanyak RM1.5 bilion.
Selain itu katanya, kerajaan juga terpaksa membelanjakan sebanyak
RM19.2 bilion sejak 2001-2014, bagi memulihkan MAS akibat kegagalan
penswastaannya yang dibuat pada 1990an. – BERNAMA