Pasangan Bumiputera Hasilkan 30,000 Ragi Cara Tradisional Di Kedah

Rumah Ishak dan Siti Aishah sentiasa menjadi tumpuan kerana masih menyediakan ragi cara tradisional.
SUNGAI PETANI – Biarpun pengusahaan pembuatan ragi tidak sangat dikenali ramai, namun itu bukan penghalang kepada pasangan suami isteri di Kampung Permatang Pasir Tikam Batu, untuk mengusahakan perniagaan membuat ragi.

Malah pasangan ini, Ishak Mohd Lazet, 61, dan Siti Aishah Shaari, 54, juga masih menggunakan cara tradisional bagi menghasilkan ragi.

Kini ragi yang dihasilkan pasangan ini sudah dipasarkan ke seluruh utara termasuk Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang.

Ishak berkata, pembuatan ragi dimulakan sejak tahun 1989 dan menjadi sumber pendapatan keluarganya yang diusahakan turun-temurun.

Menurutnya, pada peringkat permulaan, dia hanya berjinak-jinak dengan mempelajari teknik pembuatan serta cara-cara penyediaannya daripada orang tuanya.

“Ketika itu, saya masih lagi berkhidmat sebagai penjawat awam dan hanya menjadikan pembuatan ragi sebagai kerja sambilan memandangkan ia adalah tradisi turun-temurun keluarga saya.

“Dalam masa sama, isteri seorang suri rumah tangga, jadi dapat membantu sedikit-sebanyak ketika mula-mula mempelajari teknik asas pembuatan ragi,” katanya.

Namun, katanya, setelah dia bersara, dia nekad mengusahakan pembuatan ragi secara sepenuh masa.

Tambahnya, sejak dahulu lagi, mereka mengamalkan cara tradisional bagi menghasilkan ragi yang bermutu dan memenuhi kehendak pasaran.

“Kualiti ragi bakal menentukan keenakan tapai yang dihasilkan. Jadi, pembuatannya perlulah memerlukan ketelitian dan mengikut sukatan serta peraturan yang betul agar ragi yang dihasilkan dapat menghasilkan tapai dengan rasa manis yang tersendiri.

“Salah langkah, boleh jadi ragi yang dihasilkan berubah warna atau berkulat sehingga menyebabkan ia tidak boleh digunakan,” katanya.

Sementara itu, Siti Aishah berkata, bagi menghasilkan ragi yang berkualiti, beras perlulah ditumbuk menggunakan lesung sehingga menghasilkan serbuk.

“Namun kini, ramai pengusaha menggunakan bantuan alat seperti mesin bagi memudahkan dan mempercepatkan proses menghasilkan serbuk beras,” katanya.
Siti Aishah akan memastikan ragi yang dihasilkan menjalani proses pengeringan yang secukupnya sebelum dipasarkan bagi membolehkan ia tahan lama.
Menurutnya, beras kemudian direndam dan dibiarkan selama lapan jam untuk mengeringkan air, namun masih mengekalkan lembapan.

"Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa bahan penting dalam menghasilkan ragi ialah rempah ratus seperti lengkuas, kulit kayu manis, akar kayu dan beberapa rencah lain yang menambah kesedapan tapai," katanya.

Katanya, ada sesetengah rempah ratus ditanam sendiri, diambil dan dikeringkan, kemudian dimesin atau tumbuk sehingga halus.

Tambahnya, proses seterusnya ialah mengadunkan serbuk tepung beras dengan rempah-ratus yang siap dikisar, diuli dan dijadikan doh sebelum dibentuk dalam acuan.

"Doh ini kemudian diperam dan diselimutkan dalam tempoh 48 jam untuk mengelakkan terkena angin.

“Selepas itu, diletakkan di luar pula selama 24 jam. Proses seterusnya pula ialah pengeringan di mana ragi yang telah dibentuk ini perlulah dijemur pada cuaca panas terik dalam tempoh selama tiga atau empat hari bagi mengekalkan kualitinya.

“Proses pengeringan juga agak rumit, ini kerana ragi yang tidak kering sepenuhnya berisiko untuk menjadi hitam atau berkulat sehingga tidak boleh digunakan,” katanya.

Katanya, cuaca memainkan peranan penting dalam proses penghasilan ragi selain kebersihan dan ketelitian pembuatannya.

"Sekiranya hasil memuaskan, dia dan suaminya berjaya menghasilkan kira-kira 3,000 ragi sehari dengan anggaran 25,000 hingga 30,000 ragi dalam tempoh sebulan bergantung kepada permintaan pelanggan," katanya.

Sumber: Sinar Harian