Remaja Cedera "Ditokak" Beruk Di Kampung Batin, Mergong

Gambar hiasan
ALOR SETAR – “Tiba-tiba seekor beruk keluar dari kawasan semak dan terus terkam serta menggigit jari kaki saya. Saya terpaksa bergelut dengan beruk itu selama dua minit sambil meronta-ronta dan menjerit meminta tolong.

“Ketika itu apa saya ingat hanyalah saya akan mati. Tapi mujur ada orang datang tolong saya,” kata Muhamad Redzuan Saidon, 13, yang menjadi mangsa serangan beruk di Kampung Batin, Mergong dekat sini semalam.

Dia diselamatkan orang yang kebetulan melalui kawasan itu yang membaling batu kepada haiwan tersebut dan menyebabkannya melarikan diri.

Dalam kejadian pukul 3.15 petang itu, Muhamad Redzuan sedang menghantar adiknya Siti Nor Bahiyah, 8, untuk mengaji al-Quran di Kampung Batin yang terletak berdekatan kampung mereka iaitu Kampung Hutan Bentut.

Ibu mangsa Rosliza Jaafar, 42, yang sungguh sedih dengan kejadian itu berkata dia sedang makan tengah hari apabila anaknya Siti Nor Bahiyah tiba-tiba pulang ke rumah dalam keadaan menangis dan memberitahu abangnya diserang beruk.

“Selepas diberitahu apa yang berlaku, saya terus bergegas ke tempat kejadian dan kemudiannya membawa Muhamad Redzuan ke klinik. Saya juga membuat laporan polis mengenai kejadian itu,” katanya.

Muhamad Redzuan kemudiannya dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk menerima rawatan lanjut.

Beruk itu dilapor telah ditangkap pihak Jabatan Pertahanan Awam. – BERNAMA