Sikit Lagi Je Nak Terbatal Puasa..!

SERONOK terima tazkirah tentang ibadah puasa dalam WhatsApp. Dalam Facebook pun bertalu-talu. Ada juga ulang tayang dari tahun lepas. Tidak apa, masih boleh pakai. Tidak timbul isu sahih atau tidak. Ini kerana kebanyakannya lebih bersifat umum dan asas seperti niat berpuasa, waktu berbuka dan perkara-perkara membatalkan puasa. Kita mudah mengesan jika ia palsu.

Namun, hari ini saya mahu merrepak bukan tentang perkara yang membatalkan puasa. Sebaliknya, merrepak akan menumpukan kepada perkara-perkara yang "sikit sahaja lagi boleh membatalkan" puasa. Jadi, merrepak ini bukan kategori tazkirah totok, sebaliknya untuk bacaan ringan anda sementara menunggu maghrib kelak.

1. Kesesakan lalu lintas


Bab ini saya yakin ramai akan setuju. Kesesakan lalu lintas di bandar-bandar melangkaui musim puasa dan hanya akan menurun pada Hari Raya Aidilfitri nanti. Ketika itu, kesesakan bertukar ke kampung halaman.

Waktu bukan bulan puasa, bila terlekat dalam kesesakan boleh juga mengunyah makanan atau menyalakan rokok. Sekarang, fokus ke hadapan dan sila kawal emosi. Sangat sensitif bila kereta lain hendak mencelah masuk walaupun sudah setengah jam beri lampu isyarat meminta laluan. Ini sikit sahaja lagi boleh membatalkan puasa.

2. Jalan rosak

Kesesakan lalu lintas selalunya disebabkan bilangan kenderaan yang terlalu banyak di atas jalan raya pada satu-satu masa. Tetapi satu lagi faktor ialah permukaan jalan yang rosak atau sedang dalam pembinaan. Ini menyebabkan pemandu memperlahankan kenderaan, takut tayar pecah atau benda melayang dari atas.

Kuala Lumpur sekarang berdepan dengan pembinaan MRT yang turut merangkumi Jalan Chan Sow Lin, lokasi ibu pejabat Kumpulan Utusan. Bersabarlah. Siap nanti, boleh haramkan kereta masuk ibu kota dan wajibkan guna MRT.

Di Shah Alam, aktiviti penurapan jalan utamanya baru bermula awal tahun ini, setelah terabai selama 10 tahun. Tetapi ia tidak menyeluruh. Macam terpilih-pilih. Apa kriteria pemilihan jalan dan siapa yang buat pemilihan, hanya MBSA ada jawapan.

Bila jalan tidak disenggara baik dan kereta kita rosak akibatnya, memang berang dan bengang yang sikit sahaja lagi boleh batalkan puasa.

3. Bazar Ramadan

Setakat minggu pertama Ramadan ini, saya berjaya menghalang diri daripada membeli di Bazar Ramadan. Pertamanya kerana saya tidak tahan memandu dalam kesesakan lalu lintas dan terpaksa menempuh jalan rosak.

Ramai mengomel kononnya mengunjungi Bazar Ramadan adalah punca kepada pembelanjaan tidak berhemah dan makan tidak habis. Hujah ini saya tidak akan pertikaikan. Kerana jika di kanan saya ada menjual ayam goreng tepung dan di kiri pula menjual apam balik, maka kedua-duanya akan saya beli. Matlamat asal nak cari karipap sahaja. Semua ini jika membazir, nescaya sikit saja lagi boleh batalkan puasa.

4. Renjatan nikotin

Malam 1 Ramadan, seorang sahabat menelefon. Dia mengaku tidak sihat. Bukan kerana panas terik atau mengangkut barang berat. Saya tanya dia, sakit mula di kepala atau tengkuk? Selepas senyap sekejap, dia menjawab mula di tengkuk.

Berdasarkan jawapannya itu, saya katakan ia bukan migraine dan bukan juga bawaan jin. Sebaliknya ia adalah kesan renjatan nikotin setelah tidak menghisap rokok selama 12 jam. Saya tahu. Saya pun kena juga.

Ini mengingatkan kisah zaman remaja tidak lama dulu. Ali tidak peduli Zaidi tidak puasa dan makan di hadapannya. Bau nasi kari ayam tidak menjejaskan imannya. Air sirap bandung yang manis pun tidak mencuitnya. Selepas usai makan, Zaidi pun menyalakan rokok. Tiba-tiba Ali minta rokok juga. Batal puasa. Nampaknya rokok ini ada bisanya.

Moral cerita benar di atas ialah sila sorok rokok dalam laci atau berhenti sahaja agar tidak sikit saja lagi terbatal puasa.

5. Kerenah rakan sepejabat

Beberapa kenalan yang berkumpul menceritakan sesuatu yang tidak disangka-sangka. Hari pertama puasa, masing-masing ada kakitangan mereka yang mengadu sakit dan tidak datang bekerja. Saya katakan kebetulan sahajalah. Tiada kaitan dengan puasa.

Satu lagi topik sahabat ini ialah payahnya hendak menyemai pendidikan sivik kepada sesetengah kakitangan. Ada yang sudah berpuluh tahun di unitnya hingga merasa diri mereka "otai besar" dan bila diarah bertukar, dengan selamba menolak dan membuat protes sampai ke pengerusi syarikat.

Satu lagi cerita lawak ialah tingkah laku kakitangan yang sampai saja ke meja mereka, menukar kasut dan memakai selipar. Kalau tujuan ke tandas dan solat, boleh diterima. Masalahnya, memang dah jadi hobi berselipar di pejabat. Samalah ibarat orang duduk kondo harga beratus juta tapi jemur seluar dalam di beranda.

Semua ini jika tidak diurus dengan bijak, pun sikit lagi boleh membatalkan puasa. Sabarlah kita semua ya. #dongibap

Sumber: Utusan