Sistem Kad Pengenalan Biometrik Mampu Tangani Isu Pelarian

Sistem biometrik
KUALA LUMPUR – Tatkala berhadapan dengan kebanjiran pelarian etnik Rohingya yang melarikan diri daripada penindasan di Myanmar baru-baru ini, Malaysia mendapati ia tersepit dalam keadaan berhadapan krisis kemanusiaan dan pelbagai risiko permasalahan sosial dan keselamatan sekiranya pemohon suaka dibenarkan membanjiri negara ini.

Pada masa sama, Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR) bagi Pelarian di Malaysia giat mencari penyelesaian yang boleh melindungi kepentingan negara tuan rumah, selain menjamin hak-hak pelarian terbabit supaya mereka boleh hidup dengan bermaruah sementara menanti penempatan semula di negara lain.

Menurut laporan media, sejumlah 153,004 pelarian berdaftar dengan UNHCR sehingga Mei tahun ini, dan 93 peratus daripadanya adalah dari Myanmar.

Bagaimanapun, menurut agensi itu, “puluhan ribu” pemohon suaka lain yang tidak berdaftar pula berkeliaran di merata tempat dan mereka inilah yang bakal terlibat dengan pelbagai jenayah atau dieksploitasi dalam pemerdagangan manusia.

Wakil UNHCR ke Malaysia Richard Towle berkata agensi berkenaan sedang mempertimbangkan untuk memperkenalkan penggunaan kad pengenalan berteknologi tinggi dengan ciri-ciri keselamatan biometrik kepada kesemua pelarian agar kerajaan boleh memantau mereka.

“Kami sudah mencadangkannya kepada kerajaan Malaysia dan perkara ini sedang di peringkat perbincangan,” katanya ketika ditemu bual Bernama, baru-baru ini.

Menegaskan bahawa hanya UNHCR yang terlibat dalam usaha mendaftar pelarian pada masa ini, Towle berkata agensi itu boleh bekerjasama dengan kerajaan untuk melaksanakan satu sistem pendaftaran komprehensif bagi mengenal pasti antara pelarian sebenar dan migran ekonomi.

“Kami ingin bekerjasama lebih rapat dengan kerajaan (berhubung pendaftaran pelarian) kerana dengan itu, kita boleh membanteras isu-isu penyeludupan dan jenayah (berkaitan pelarian) dengan lebih berkesan.

“Sekiranya kita boleh mengeluarkan kad pengenalan berteknologi tinggi yang dilengkapi ciri-ciri biometrik dan jika diperakui sesuai oleh kerajaan, kita akan dapat mengawal perbuatan jenayah dan eksploitasi,” katanya.

Pada masa ini, UNHCR mengeluarkan kad pengenalan standard kepada pelarian yang berdaftar dengannya. Kad ini, menurut Towle, mempunyai “nilai komersial yang tinggi” tetapi “tidak ada nilai sah” di Malaysia.

“Ia mempunyai nilai komersial yang tinggi kerana kad ini telah membantu ribuan pelarian untuk mendapatkan pekerjaan dalam sektor tidak rasmi, terutamanya di Lembah Klang, dan hakikatnya mereka menyumbang kepada ekonomi negara.

“Walaupun kad pengenalan itu tidak mempunyai nilai komersial, sekurang-kurangnya ia diperakui oleh agensi penguatkuasaan dan mengurangkan risiko kemungkinan pemegang kad Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ditahan atau dipenjarakan,” katanya.

Pendokumentasian biometrik ini apabila diluluskan oleh kerajaan, akan membantu “mengesahkan” status golongan pelarian di Malaysia dan UNHCR percaya ia merupakan situasi menang-menang bagi kedua-dua negara dan pelarian berkenaan.

Bahkan ia memberi tiga “kemenangan”. 

Pertamanya, pelarian akan dapat mencari pekerjaan yang sesuai dalam tempoh mereka tinggal di Malaysia dan mampu diri, tanpa perlu terlibat dengan aktiviti-aktiviti jenayah. 

Keduanya, majikan boleh memilih pekerja yang mempunyai kepakaran serta berkelulusan di kalangan pelarian terlibat, dengan itu mengurangkan peluang mereka dieksploitasi.

Akhirnya yang ketiga, dengan kemampuan memantau keberadaan pelarian berkenaan, kerajaan boleh memantau aktiviti-aktiviti jenayah yang melibatkan mereka.

“Cabaran besar bagi kerajaan pada abad 21 ini adalah kerana terpaksa berhadapan dengan ancaman keselamatan dan jenayah terancang antarabangsa yang melibatkan sindiket pemerdagangan manusia. Atas sebab itulah kami mencadangkan

sistem pendaftaran sewajarnya (dan pendokumentasian biometrik) untuk pelarian bagi mengurus dan mengawal situasi pelarian dengan lebih berkesan,” jelas Towle.

Pada bulan lepas, pihak berkuasa Malaysia membongkar beberapa buah kubur besar dan kem-kem yang disyaki digunakan untuk tujuan pemerdagangan manusia di Wang Kelian, Perlis, di sepanjang sempadan Malaysia-Thai. Sehingga 22 Jun, sejumlah 106 mayat yang dipercayai mangsa pemerdagangan manusia dari Bangladesh dan Rohingya dijumpai.

Berhubung sama ada Malaysia terpaksa menanggung beban kewangan tambahan sekiranya langkah-langkah mengesahkan status pelarian dilakukan, Towle memberi jaminan bahawa ia tidak melibatkan kos bagi kerajaan kerana “kesemua bantuan yang diberikan kepada pelarian di negara ini akan ditanggung oleh UNHCR dan badan-badan bukan kerajaan (NGO)”.

Tambah beliau, baru-baru ini UNHCR telah mengambil polisi insuran penjagaan kesihatan bagi membolehkan pelarian mendapatkan rawatan di hospital-hospital swasta pada kadar yang lebih rendah.

Ditanya adakah pelbagai masalah serta isu-isu hak-hak kemanusiaan, yang berkaitan pelarian akan dapat diselesaikan jika Malaysia menandatangani Konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Berkaitan Status pelarian 1951, Towle berkata: 

“Tidak semestinya. Kesemua urusan ini (pendaftaran sah pelarian dan pengeluaran kad pengenalan biometrik) boleh dilakukan oleh kerajaan di peringkat kebangsaan tanpa perlu menandatangani konvensyen berkenaan.

“Terdapat banyak arahan, peraturan, malah undang-undang domestik yang boleh diluluskan untuk mengendalikan hal berkaitan pelarian… dan kesemua ini tidak perlu menandatangani sebarang konvensyen.”

Baru-baru ini, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) meminta kerajaan supaya menandatangani Konvensyen Bangsa-bangsa Bersatu 1951 bagi memudahkan urusan menangani isu-isu hak kemanusiaan dan pelarian.

Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin, bagaimanapun, menegaskan bahawa Malaysia tidak bercadang untuk menjadi ‘negara pihak’ bagi konvensyen itu memandangkan ia perlu mengkaji “secara mendalam kesan dan implikasi penyertaannya dalam mana-mana instrumen antarabangsa.” – BERNAMA