Usah Malu Daftar Anak OKU Di JKM - Rohani Abdul Karim

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim bersama kanak-kanak yang menghidap Hydrocephalus pada Program Jom Jalan-Jalan dengan anak-anak menghidap penyakit Hydrocephalus, Apert Syndrome dan Craniosynostosis di Floria Diraja Putrajaya hari ini. - Foto BERNAMA
PUTRAJAYA – Ibu bapa dinasihat supaya mendaftarkan anak-anak yang merupakan Orang Kurang Upaya (OKU) dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membolehkan mereka menikmati pelbagai manfaat yang disediakan termasuk perkhidmatan rawatan kesihatan percuma.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata terdapat segelintir ibu bapa enggan tampil mendaftar anak-anak OKU dengan JKM disebabkan perasaan malu dan tidak yakin.

Beliau menarik perhatian apabila berkata kegagalan membuang perasaan malu atau tidak yakin itu ibarat menafikan hak-hak golongan istimewa itu.

“Selain itu, pendaftaran itu juga akan membolehkan langkah pencegahan awal diambil untuk merawat kanak-kanak yang bermasalah,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program ‘Jom Jalan-jalan Bersama Hydrocephalus, Apert Syndrome & Craniosysnostosis’ di sini hari ini.

Pesakit Hydrocephalus biasanya mempunyai saiz kepala yang besar serta boleh menyebabkan kematian jika tidak dirawat, sementara Apert Syndrome dan

Craniosysnostosis boleh menyebabkan bentuk kepala abnormal selain jari tangan dan kaki bercantum.

Sementara itu Pakar Perunding Kanan Jabatan Neurosurgeri Hospital Kuala Lumpur (HKL) Dr Azmi Alias berkata setiap tahun pihaknya menjalankan antara 90 hingga 100 pembedahan membabitkan pesakit Hydrocephalus.

“Bagi Apert Syndrome dan Craniosysnostosis pula ia sangat jarang dan buat masa ini hanya 20 orang dapat dikesan (oleh HKL) itu pun menerusi persatuan berkaitan yang ditubuhkan,” katanya.

Bagi Nor Azlina Ahmad, 40, beliau hanya mengetahui anak yang dikandung mempunyai masalah Apert Syndrome sehari selepas bersalin.

Beliau berkata anaknya Muhammad Adam Fahiim Mohamad Faris, 7, menjalani lapan pembedahan sejak lahir termasuk untuk membetulkan masalah bibir sumbing dan lelangit di Hospital Ipoh serta Hospital Sultanah Bahiyah, Kedah dan kos semuanya percuma.

“Sekarang ini saya hantar dia ke sekolah biasa pada waktu pagi, manakala sebelah petang ke sekolah khas untuk jalani terapi,” katanya.

Berbeza dengan Umar Haziq Mohd Firdaus, setahun lapan bulan, kanak-kanak itu disahkan menghidap Hydrocephalus selepas seminggu dilahirkan apabila badannya dikesan semakin mengecil.

“Semasa awal kelahiran tiada apa-apa tanda sehinggalah badannya semakin susut dan kekurangan air, selepas pemeriksaan rapi di Hospital Sultanah Bahiyah dia disahkan menghidap Hydrocephalus,” kata Nur Hidayah Zolkifli, 28, ibu kepada Umar Haziq yang berasal dari Pulau Pinang. – BERNAMA