Kuih Raya Bernilai RM300 "Dikebas" Wanita Di Padang Serai

Diana terpaksa menguruskan perniagaannya sendiri bimbang kejadian sama berulang.
PADANG SERAI - Seorang peniaga produk makanan industri kecil dan sederhana (IKS), di sini, mendakwa kerugian kira-kira RM300 akibat ditipu seorang pelanggan wanita, baru-baru ini.

Diana Dollah, 31, berkata, anak saudaranya yang menjaga kedai  dikunjungi seorang pelanggan  lingkungan 40-an ditemani seorang lelaki yang menunggunya di atas sebuah motosikal.

Bagaimanapun, menurutnya, wanita terbabit agak kelam kabut memilih beberapa produk kuih raya dan kerepek sebelum meletakkannya atas meja untuk dibungkus.

"Bila semua barang yang dipilih sudah dimasukkan dalam plastik, dia mula tanya anak saudara saya mengenai bank dan mesin pengeluaran wang terdekat. 

"Dia beritahu nak pergi ambil wang sebab tak cukup, malah untuk lebih meyakinkan anak saudara saya, dia beritahu mereka tinggal berdekatan," katanya.

Katanya, anak saudaranya seakan menurut kata dan terus menyerahkan bungkusan IKS hampir RM300 itu kepada wanita terbabit tanpa mengambil wang.

“Saya datang ke kedai kira-kira jam 6.30 petang dan anak saudara beritahu ada orang ambil kuih raya dan kerepek tapi masih belum bayar.

"Dia beritahu lagi, wanita itu berjanji akan bayar setelah keluarkan wang daripada bank, tapi tunggu sehingga ke hari ini masih tak nampak bayang,” katanya.

Diana berkata, sejak kejadian itu, dia trauma apabila terpaksa menguruskan perniagaannya sendiri dan bimbang kejadian sama berulang.

“Memang sehingga hari ini saya trauma, tapi tawakal sajalah. 

"Saya juga sering membaca ayat suci al-Quran sebagai pelindung sebab takut tak sedar serahkan barang tapi tak ambil wang,” katanya.

Sumber: Sinar Harian