Pak Ya Kuala Nerang Ditahan Imigresen Gara-Gara Misai Melentik!

Pak Ya gembira dengan misai yang dimilikinya itu menyebabkan dia sentiasa mendapat perhatian orang ramai.
KUALA NERANG – Kerana miliki misai yang unik menyebabkan lelaki kelahiran Kampung Pinang, Mukim Pedu pernah ditahan oleh pihak imigresen di Jeddah sewaktu mahu mengerjakan umrah pada 2013.

Zakaria Yakob atau Pak Ya Misai, 55, berkata, ketika kejadian dia berasa terkejut kerana rombongan yang disertai selamat masuk ke lapangan terbang dan hanya dia sahaja ditahan.

“Selepas 20 minit ditahan, saya baru mengetahui bahawa pihak imigresen bertindak demikian kerana mahu bergambar dengan saya, dan perkara itu sangat melucukan,” katanya.

Pak Ya memiliki misai sepanjang 6 sentimeter menjadikannya sebagai aset kesayangan yang dijaga rapi selepas tamat dalam perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada 2002.

Menurutnya, menyimpan misai bukanlah perkara yang mudah kerana memerlukan perhatian supaya sentiasa kemas dan mendapat perhatian orang ramai.

“Setiap hari saya akan memastikan misai ini mesti digunting dan disisir supaya nampak lebih menarik. Saya sanggup membeli gel berharga RM25 sebotol supaya dapat membentuk misai saya ini dengan lebih mudah.

“Saya akan menghabiskan masa sebanyak 15 minit setiap pagi dengan membasuh dan membentuk supaya nampak lebih menarik,” katanya.

Pak Ya berkata, penjagaan misai ini memerlukan kesabaran terutamanya semasa selepas mengambil air sembahyang kerana misai itu tidak akan terurus lagi.

Setiap kali dia pergi ke mana sudah pasti akan membawa gel bagi memudahkannya menjaga misainya itu.

“Walaupun menyimpan misai yang panjang tetapi saya lebih peka kepada kebersihan kerana saya tidak mahu setiap kali makan orang akan memandang serong terhadap saya.

“Oleh itu, saya sangat mengambil berat kebersihan serta penjagaan yang rapi,” katanya .

Pak Ya berkata, misainya akan mendapat perhatian terutama di sesuatu majlis dan dia berasa bangga kerana misai merupakan simbol kebanggaan serta penghormatan sebagai seorang lelaki.

Katanya, pernah beberapa pemimpin bergambar dengannya kerana keunikan misainya itu dan ini memberi penghormatan kepadanya untuk terus menyimpan misai berkenaan.

– Sinar Harian