Panggung Wayang Larang Pasangan Bukan Muhrim Di "Couple Seat"

Gambar Hiasan
Bagi mengekang gejala sosial di kalangan generasi muda, pihak pengurusan pawagam Lotus Star Cinemas (LSF) di Seri Iskandar, Perak mengambil inisiatif melarang para pelanggannya menggunakan kerusi berkembar atau ‘couple seat’ jika meraka bukan pasangan muhrim.

Pihak pengurusan meletakkan notis berkaitan peraturan itu di kawasan membeli tiket bagi memastikan pengguna tahu akan kewujudan peraturan sedemikian.

Notis tersebut adalah arahan daripada pihak pengurusan pawagam atas nasihat Majlis Daerah Perak Tengah dan telah mula berkuatkuasa sejak pawagam tersebut mula beroperasi.

LFS merupakan satu-satunya pawagam di  Seri Iskandar yang pesat membangun dan dipenuhi dengan golongan pelajar yang menuntut di beberapa pusat pengajian tinggi sekitarnya.

Apa-pun sebenarnya ia terpulang kepada perangai individu itu juga sebab kalau nak buat perkara tak senonoh, ‘seat’ biasa pun boleh buat sebab yang membezakan cuma satu penghadang dan keadaan pawagam memang gelap gelita, bukan?

Di zaman serba moden ini peraturan bukanlah jaminan untuk melarang dan mencegah tetapi pendekatan lebih berkesan adalah pendidikan sahsiah yang bermula sejak kecil.

Didikan agama dan budaya mungkin perlu disemai dalam diri anak-anak oleh ibubapa dari rumah masing-masing. -Kedahnews.com