Puteri UMNO Mahu Kebebasan Media Diamal Secara Berhemah


ALOR GAJAH – Kebebasan media di negara ini perlu digunakan oleh pengamal media secara berhemah dan berintegriti bagi menyumbang kepada pembangunan rakyat serta negara, kata Ketua Pergerakan Puteri Umno, Datuk Mas Ermieyati Samsudin.

Beliau berkata, kebebasan media yang diperoleh pengamal media di negara ini perlu digunakan sebaiknya untuk menyampaikan maklumat atau fakta dengan betul tanpa diputar belit, kepada rakyat.

Katanya, pengamal media dan pengguna media sosial juga perlu memastikan berita serta fakta yang disampaikan kepada rakyat itu sahih dan bukan khabar angin semata-mata.

“Dengan dunia tanpa sempadan sekarang adalah semakin penting bagi pengamal media mempunyai integriti yang tinggi bagi menjamin keharmonian dan keamanan negara serta masyarakat berbilang kaum di negara ini,” katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai penggantungan permit penerbitan akhbar The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily selama tiga bulan kerana menerbitkan laporan yang disifatkan memudaratkan kepentingan awam dan negara.

Sementara itu, Mas Ermieyati berkata, Puteri Umno akan terus memberikan maklumat yang tepat kepada rakyat terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam menghadapi serangan daripada pelbagai pihak termasuk media sosial.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Masjid Tanah berkata orang ramai perlu memeriksa dahulu segala maklumat yang diterima terutama yang berunsur negatif dan mampu menggugat pentadbiran serta maruah negara.

“Kita juga diingatkan supaya tidak menyebarkan maklumat yang diterima di media sosial tanpa usul periksa.

“Sebagai sayap bongsu dalam Umno pastinya Puteri Umno menyokong kepimpinan Perdana Menteri dan banyak agenda yang perlu kita lakukan dalam Umno bagi memastikan kelangsungan dan survival orang Melayu dapat diteruskan,” katanya. – BERNAMA