Ada Rakyat Indonesia Diberi Nama Sempena "Syaitan" dan Rupiah


Palembang - Selepas berita mengenai seorang lelaki bernama Tuhan menjadi viral di Indonesia, kini timbul pula nama dua lelaki yang juga memiliki nama yang agak unik - Saiton dan Rupiah.

Kedua-dua lelaki berkenaan menetap di Palembang, Sumatera Selatan.

Menurut Laporan6.com. nama Saiton itu sememangnya berasal dari perkataan syaitan.

Menurut lelaki itu yang ditemui di Paldas Banyuasi, nama berkenaan diberikan oleh ibu bapanya, Cik Nang dan Saimubah selepas dia dilahirkan pada 10 Februari 1976.

“Dari 12 abang dan kakak saya, hanya dua saja hidup. Sepuluh yang lain meninggal dunia sebelum mereka berusia tujuh tahun.

“Apabila saya dilahirkan, ibu bapa saya juga menjangka umur saya tidak panjang,” kata Saiton.

Katanya, kerana percaya keluarganya diganggu syaitan hingga menyebabkan 10 abang dan kakaknya meninggal dunia, ibu bapanya mengambil keputusan untuk menamakannya Saiton atau disebut syaitan.

“Saya dinamakan Saiton,” kata lelaki berkenaan.

Ketika berusia tiga tahun, selepas menjadi ejekan rakan dan penduduk kampung, ibu bapanya menukarkan nama Saiton kepada Iskandar.

“Penukaran nama itu menyebabkan saya selalu sakit selama tiga tahun. Walaupun dibawa ke hospital, makan ubat dan disuntik, saya masih tidak pulih. Itu yang menyebabkan ibu bapa saya kembali menamakan saya Saiton,” katanya. - Agensi