Bantu Mangsa Kemalangan, Lan Pet Pet Banggakan Anak Kedah

Membanggakan orang Kedah, itulah ungkapan yang terpacul dari Kedahnews.com apabila kelibat Lan Pet Pet sanggup membantu mangsa kemalangan dalam satu kejadian baru-baru ini.

Menurut pemilik laman Facebook yang dikenali sebagai Fairuz Arshad, Lan Pet Pet yang difahamkan terkandas dalam kesesakkan jalanraya di seberang jalan arah bertentangan sempat keluar dari kenderaannya meluru kepada mangsa di sebelah sana.

Menariknya, kesanggupan Lan yang dikatakan secara spontan bertindak mengabai keselamatan da kepentingan dirinya semata-mata untuk membantu orang yang berada dalam kesusahan telah dipuji melangit oleh ramai warga netizen.

“Baguslah Lan Pet Pet ni.. Tadi accident jalan nak ke menara yang dia nak ke dataran.. jalan tak sama kan..dia berhenti kereta dulu tengah tengah jalan Lan pi tolong orang yang accident tu..india kot yang accident tu dok tengah terbaring ja..” tulis Fairuz di kapsyen gambar yang sempat dirakam.


Tindakan Lan sememangnya layak menerima pujian dan dijadikan contoh bagaimana sikap mengambil berat harus diamalkan oleh setiap warga Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.

Statusnya sebagai public figure tidak dijadikan tiket untuk Lan mengabaikan tanggungjawab terhadap individu yang memerlukan bantuan.

Apa yang ditulis Fairuz dalam perenggan akhirnya juga harus membuka mata ramai.

"bguih la dia retis tapi x bajet.đŸ˜„orang lalu lalang termasok aku ni harap tgok ja n tgkap pic..." tulis Fairuz.

Seandainya berlaku apa-apa kecelakaan, tindakan pertama yang dilakukan kebanyakan orang zaman ini adalah mengambil gambar dan video, bukannya membantu pihak tersebut, kan? -Kedahnews.com