Islam Tumbuh Subur Di Bumi Moscow... #AllahuAkbar


Sekurang-kurangnya 1.5 daripada 12.5 juta penduduk yang mendiami ibu kota Rusia, Moscow adalah kalangan umat Islam.

Dengan jumlah itu, Moscow bakal menjadi salah satu bandar raya yang mempunyai bilangan umat Islam yang terbesar di Eropah, menurut seorang penganalisa politik, Alexei Malashenko.

“Moscow secara perlahan-lahan menyesuaikan diri untuk menjadi bandar Islam terbesar di Eropah, dan umat Islam sendiri secara beransur-ansur berusaha menyesuaikan diri dengan kehidupan di ibu kota itu,” kata Malashenko.

Malah, seorang Paderi Besar Katholik Ortodoks, Dmitri Smirnov dalam ucapannya di sebuah gereja di Rusia turut menyatakan bahawa masa depan Rusia akan menjadi milik orang Islam.

Beliau melihat kesatuan umat Islam dalam soal-soal berkaitan ibadat fardu dan sunat cukup mengagumkannya.

Kesatuan itu jelas apabila lebih 180,000 orang Islam bersolat jemaah di lima buah masjid dan tiga tapak sementara dalam meraikan hari-hari terakhir bulan Ramadan lalu.

Satu lagi, kehadiran 60,000 umat Islam untuk bersolat sunat Aidilfitri di masjid Kubah Emas Sobornaya, Moscow walaupun kawasan sekitarnya dikawal ketat oleh polis turut membuktikan kesatuan umat Islam.


Malah, laungan Allah Maha Besar pada hari Sabtu oleh ribuan umat Islam di ibu kota Rusia itu telah menjadi antara aktiviti mingguan secara tetap.

Selain itu, kehadiran Islam di Moscow telah berjaya menarik ramai penduduk daripada pelbagai etnik di Rusia untuk memeluk Islam.

“Saya mendengar banyak pujian bukan hanya tentang cara saya berpakaian, bahkan bagaimana ia kelihatan cantik,” kata Anastasiya Korchagina, yang menukar namanya kepada Aisyah selepas memeluk Islam lima tahun lalu.

Walau bagaimanapun, sebilangan besar umat Islam di Moscow tidak merasa kehadiran dan sumbangan mereka dialu-alukan oleh penduduk setempat.

Ada mendakwa mereka dikecam atau ditegur kerana melaksanakan ibadat solat fardu.

Bilangan masjid di Moscow juga hanya kekal enam buah sahaja, berikutan banyak sangat halangan dan rintangan yang perlu dipenuhi untuk membina masjid baru.

Di ibu kota itu, jumlah sekolah berasaskan Islam tidak banyak, dan setakat ini, hanya ada dua buah hotel halal.

Satu-satunya klinik kesihatan dan gimnasium khususnya untuk Muslim akan ditutup tidak lama lagi selepas dibuka kepada awam.

Sumber: Utusan