Pemilik Sedih Tengok Bengkel Keretanya Hangus Di Batu Menunggul, Pendang

Anggota bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran.
PENDANG - Seorang pemilik bengkel kereta sugul melihat api marak memusnahkan hampir 80 peratus premis miliknya yang terletak di Kampung Batu Menunggul, semalam.

Dalam kejadian sekitar 12.20 tengah hari itu, Wan Mukhtar Abdullah, 55, dalam perjalanan ke Alor Setar dan bergegas pulang sebaik menerima panggilan daripada pekerjanya.

“Ketika itu saya tiada di bengkel. Sampai di Kota Sarang Semut, saya terima panggilan daripada seorang pekerja di mengatakan berlaku kebakaran. Saya segera ke bengkel, namun api ketika itu sedang marak,” katanya.

Menurutnya, dia tidak mampu berbuat apa-apa selain melihat semua peralatan dan alat ganti kereta dalam bengkel itu hangus dijilat api.

“Semuanya rosak, saya percaya nilai kerugian mencecah ratusan ribu ringgit. Banyak alat ganti kereta yang disimpan dalam stor bengkel itu terbakar,” katanya.

Sementara, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Raja, Penolong Penguasa Bomba Mohd Jamalludin Mat Yusop berkata, pihaknya menerima panggilan pada 12.24 tengah hari dan api berjaya dipadamkan sepenuhnya pada 1 petang.

“Setiba di lokasi, didapati bengkel dan rumah sedang terbakar. Kebakaran itu memusnahkan 80 peratus bengkel itu, manakala rumah hanya satu peratus,” katanya.

Menurutnya, jarak antara bengkel dan rumah berkenaan hanya 0.3 meter, menyebabkan api yang marak menyambar bahagian rumah tersebut dengan cepat.

“Siasatan awal mendapati kebakaran dipercayai berpunca daripada api sampah bersebelahan bengkel. Anggaran kerugian masih disiasat,” katanya.

Sumber: Sinar Harian