Pesara Sanggup Kutip Kucing Dari Pasar Borong, Tepi Jalan

Abdul Samad dan Nurul Aini sedang memeriksa kucing yang dibela mereka.
KULIM - Rasa simpati dengan keadaan kucing jalanan, sepasang suami isteri mengambil keputusan untuk menjadikan sebahagian rumahnya tempat haiwan peliharaan.

Pesara, Abdul Samad Lebai Sudin, 61, berkata, sejak 2010, sebanyak 60 kucing dikutip di pasar borong dan taman rekreasi berhampiran dipelihara dia dan isterinya, Nurul Aini Yan, 45.

Menurutnya, walaupun terpaksa membelanjakan hampir RM500 pada setiap bulan untuk membeli makanan, kos rawatan dan keperluan kucing-kucingnya namun, dia tidak pernah rasa terbeban.

“Saya lebih seronok bela kucing sebab isteri dan tiga anak perempuan mempunyai minat yang sama. Kami sudah ada 60 kucing yang dikutip malah ada yang cacat akibat kemalangan.

“Tapi sekarang banyak yang mati akibat sakit tua dan terkena penyakit, kami sekeluarga akan tanamnya di belakang rumah,” katanya kepada Sinar Harian.

Abdul Samad berkata, dia juga akan merekodkan setiap kucing yang dibelanya di dalam buku dan diberikan nama berdasarkan sifat fizikal mereka.

“Macam-macam nama saya dan isteri serta anak-anak letak, ada nama Celoreng, Biru-Biru, Apok dan banyak lagi. Saya juga akan rekod bila tarikh ambil kucing itu dan tarikh kematian mereka,” katanya.

Abdul Samad berkata, dia dan keluarganya menghabiskan masa selama dua jam pada setiap hari untuk menguruskan haiwan berkenaan.

“Bangun pagi jam 9, saya dan isteri dan kadangkala dibantu anak akan mula bagi makan, mandi dan memeriksa setiap kucing supaya mereka sihat serta bersih.

“Kucing-kucing akan diberi makan sebanyak tiga kali dan mengikut selera mereka, ada yang suka makanan kucing yang diproses, ada suka makan nasi digaul ikan,” katanya.

Abdul Samad berkata, dia mengharapkan pihak berkuasa dapat menyediakan sangkar atau tempat pembuangan kucing di sekitar pasar untuk mengelakkan haiwan tersebut dianiaya.

“Elok juga kalau ada pihak yang sediakan tempat untuk buang kucing, kadangkala saya kesian tengok kucing kena lenyek dengan kenderaan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian