Tiada Lampu Isyarat: PIBG Dakwa Nyawa 1,000 Murid, Puluhan Guru Terancam

Laila (kiri) bersama Suhaini Shaari, 52, menunjukkan kawasan yang perlu ada penambahbaikan sama ada memasang lampu isyarat atau kawalan daripada polis trafik.
KULIM - Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan St Anne Convent, dekat sini, merayu pihak bertanggungjawab menyelesaikan masalah lalu lintas yang dikhuatiri boleh meragut nyawa.

Yang Dipertua PIBG, Mohd Azizi Abu berkata, masalah itu sudah berlarutan sejak tujuh tahun lalu walaupun banyak surat dihantar kepada pihak berwajib namun tiada tindakan.

Menurutnya, tidak dinafikan sudah ada ciri-ciri keselamatan yang dibuat seperti jalur kuning sebelum sampai ke sekolah namun ia tidak banyak membantu mengurangkan kelajuan kenderaan yang lalu di kawasan ini.

“Lalu lintas di hadapan sekolah yang juga jalan utama sangat laju tidak kita kira masa.

“Minggu lalu ada kemalangan maut, mangsa meninggal dunia di tempat kejadian di depan sekolah ini. Sebabnya, ada yang gunakan jalan untuk buat pusingan U, sepatutnya tidak boleh,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambahnya, pihak berwajib sepatutnya mewujudkan satu lampu isyarat di laluan tersebut.

“Lampu isyarat boleh diletakkan di situ untuk kemudahan pengguna terutama ibu bapa dan guru-guru untuk masuk ke kawasan sekolah,” katanya.

Menurutnya, hampir 1,000 nyawa pelajar sekolah dan berpuluh guru berada dalam bahaya disebabkan masalah lalu lintas ini.

“Memang ajal berlaku tak kira tempat, tapi buatlah sesuatu sebelum terlambat, nak tunggu bila lagi baru nak ambil tindakan,” katanya.

Manakala seorang pengawal keselamatan, Laila Bakar, 49, berkata, dia menjaga di dalam kawasan sekolah juga takut untuk melintas dan trauma melihat kemalangan maut yang berlaku baru-baru ini.

“Memang laju kenderaan di jalan ini, minggu lalu ada kemalangan maut, saya nampak kejadian itu berlaku dan memang jadi trauma.

"Bayangkan pula kanak-kanak sekolah rendah perkara ini akan memberi trauma kepada mereka dan akan menyebabkan fokus terganggu,” katanya.

Sumber: Sinar Harian