Vincent Tan Lancar Projek RM200,000 Biak Batu Karang Di Pulau Tioman

Paip konkrit diturunkan ke dasar laut untuk digunakan sebagai tukun tiruan pemulihan terumbu karang untuk Projek Perlindungan Hidupan Laut (Shelter in The Sea for Marine Life Project) Berjaya Group hari ini.
 - Foto BERNAMA
TIOMAN – Berjaya Corporation Group of Companies (Kumpulan Berjaya) semalam melancarkan projek pembiakan batu karang yang meliputi kawasan daripada Berjaya Tioman Resort Dive Centre hingga Pulau Renggis di sini.

Projek bernilai RM200,000 itu yang digelar ‘Shelter In The Sea For Marine Life’ melibatkan peletakan 67 unit paip konkrit di dasar laut bagi mewujudkan persekitaran yang sesuai untuk pembiakan batu karang.

Pengasas Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent Tan berkata kumpulan itu komited dalam menjaga alam semulajadi dan melindungi ekosistem marin.

“Pulau Tioman adalah antara pulau tercantik di Malaysia dan kita prihatin mengenai kepentingan dalam memulihara batu karang di sekitar pulau ini.

“Projek shelter ini merupakan sebahagian daripada usaha berterusan kita dalam memulihara hidupan marin,” katanya.

Tan berkata kumpulan tersebut sebelum ini bekerjasama dengan Persatuan Pencinta Alam Malaysia mengenai ‘Project Restore Our Awesome Reeds (ROAR) dan Project Revisiting Our Original Trees (ROOTS) di Pulau Tioman.


Beliau berkata projek berkenaan dilaksanakan sejajar dengan usaha kerajaan dan badan bukan kerajaan untuk melindungi dan menyokong pembiakan batu karang di negara ini.

Di bawah projek perlindugan itu, paip-paip konkrit akan disusun bagi mengurangkan pergerakan arus laut dan permukaan air yang deras bagi membentuk habitat batu karang dan ikan yang sesuai, katanya. – BERNAMA