#Aidiladha: Kaifiyah Tatacara Pengagihan Daging Korban

Gambar Hiasan
Kawan saya selalu juga belanja makan. Dia menggunakan kad kredit yang tidak patuh syariah. Apa hukumnya jika kami makan hasil belanja makannya menggunakan kad kredit?

Kad kredit yang tidak patuh syariah mengandungi unsur yang bertentangan dengan syariah. Ia mengandungi unsur riba. Ini kerana wang yang diberikan kepada pengguna kad biasanya atas asas pinjaman. Kemudian pengguna kad perlu membayar jumlah wang yang digunakan berserta dengan caj lebihan. Maka caj lebihan itu termasuk dalam riba.

Kawan kita menggunakan kad tidak patuh syariah. Beliau bersalah. Beliau belanja kita makan. Makanan tersebut adalah halal. Ini kerana kita tidak terlibat dengan urusan pembayaran kad kredit tersebut. Namun adalah lebih baik jika kita menasihatkannya agar beralih kepada kad kredit yang patuh syariah.

Bagaimana tatacara agihan daging korban?

Terdapat pelbagai cara dalam agihan daging korban sebagaimana amalan masyarakat kita. Ada sistem angka 3,2, dan 1. Angka ini bermaksud tiga kilogram daging, dua tulang dan satu organ diagihkan kepada setiap peserta korban. Selebihnya diagihkan kepada golongan fakir miskin. 

Ada juga sistem 212 iaitu dua kilogram daging, satu organ dan dua tulang diberikan kepada peserta. Ada sistem agihan daging korban berdasarkan permintaan peserta korban. 

Contohnya apakah yang peserta korban ingin ambil daripada haiwan yang dikorbankan. Mungkin ada yang ingin mengambil 2/3 daging manakala 1/3 diagihkan kepada fakir miskin. Mungkin ada peserta korban meminta kepala haiwan korban.

Perbezaan sistem agihan ini tidaklah menjadi isu syariah selagi mana syarat wajib dalam agihan dipatuhi. Antara syarat wajibnya ialah agihan daging korban mentah kepada fakir miskin. Kadarnya tidak ditetapkan. Sedikit pun boleh, banyak pun boleh. 

Contohnya satu bahagian daging lembu ialah 10 kilogram. Peserta hendaklah bersedekah daging korban mentah. Mungkin 1 kilogram, 2 kilogram, 7 kilogram dan sebagainya. Daging yang lebih boleh dihadiahkan, dimasak makan dan sebagainya.

Dalam isu sistem agihan daging korban, perbincangan hendaklah diadakan antara pihak pengurusan masjid dan juga surau dengan peserta ibadat korban.

Seekor anjing kebasahan. Anjing berjalan melalui satu koridor. Lantai basah terkena air daripada anjing tersebut. Maka ada seorang insan menyimbahkan sebaldi air di atas tempat yang dilalui oleh anjing tadi. Adakah kita perlu menyamak tempat laluan anjing tersebut?

Dalam hadis, hanya disebut jilatan anjing sahaja yang disamak. Samak atau sertu ialah basuhan terhadap najis mughallazah dengan tujuh simbahan air. Salah satunya dengan air tanah.

Dalam isu ini, koridor bukanlah tempat untuk berbaring, tidur dan sebagainya. Ia sekadar tempat laluan sahaja. Ia bukan tempat untuk kita melakukan solat. Maka pada pendapat saya, kita tidak perlu menggunakan kaedah sertu.

Wakil rakyat memberi seekor lembu kepada setiap surau di kawasan kami sempena hari raya korban. Adakah lembu ini dikira lembu korban atau sekadar sembelih untuk makan sahaja?

Ibadat korban dilakukan oleh insan Muslim. Maka peserta ibadat korban mestilah manusia dan Muslim.

Apabila seorang wakil rakyat memberi lembu kepada setiap surau dan masjid dalam kawasannya, kemungkinan ia lembu untuk ibadat korban. Mungkin juga sekadar untuk makan-makan sahaja. Maka pihak penerima lembu iaitu jawatankuasa masjid dan surau hendaklah bertanya kepada wakil rakyat sama ada lembu ini lembu untuk ibadat korban atau bukan ibadat korban.

Ini berbeza dengan pemberian lembu kerajaan. Kerajaan bukan manusia. Ibadat korban dilakukan oleh manusia, bukan kerajaan. Jika pemberian lembu daripada kerajaan maka ia adalah lembu pemberian. Ia bukan lembu untuk ibadat korban. 

Setakat ini, saya tidak memahami bagaimana lembu pemberian kerajaan adalah lembu korban. Maka lembu sebegini tidak tertakluk kepada syarat ibadat korban. Justeru itu, lembu ini boleh dimasak semuanya untuk dimakan oleh penduduk kawasan.

Namun jika lembu pemberian adalah bagi pihak Menteri Besar, maka peserta korban adalah Menteri Besar. Jika lembu pemberian 1,000 ekor, maka Menteri Besar melakukan ibadat korban sebanyak 1000 ekor lembu.

Apa yang wajar dilakukan oleh pihak berkuasa, syarikat swasta dan entiti atau badan tertentu ialah memberikan haiwan kepada pihak masjid dan surau. Haiwan pemberian ini diuruskan oleh pihak berkenaan.

Pihak masjid atau surau menawarkan haiwan ini untuk korban dengan harga yang lebih murah. Contohnya seekor kambing harga pasaran ialah RM600. Pihak berkenaan menjual kambing ini dengan harga RM400.

Begitu juga dengan satu bahagian lembu sekitar RM550. Ia ditawarkan satu bahagian dengan kadar RM300. Dengan ini, lebih ramai umat Islam dapat melakukan ibadat korban.

Sumber: Utusan