Hartawan Mesir Minta Greece, Itali Jual Pulau Padanya Untuk Bantu Pelarian Syria

Hartawan Mesir, Naquib Sawiri
SEORANG hartawan Mesir, Naquib Sawiri mengumumkan keinginannya untuk membeli sebuah pulau sama ada di Greece atau Itali bagi membantu ratusan ribu pelarian Syria untuk memulakan kehidupan baru di sana.

Jutawan telekomukasi itu mengumumkan hasrat mulianya itu menerusi laman Twitter baru-baru ini.

“Greece atau Itali menjual sebuah pulau kepada saya. Kemudian, saya akan membangunkan pulau tersebut dan memberikan pekerjaan kepada pelarian. Negara baharu akan diwujudkan untuk mereka,” katanya.

Begitulah tweet yang dilakukan oleh jutawan ini beberapa hari lepas yang mana telah mendapat perhatian ramai netizen.

Menerusi temubual bersama AFP pula, Naquib mengesahkan idea beliau dan dilihat amat serius serta dikatakan mampu untuk melaksanakannya.

“Mereka mempunyai berpuluh-puluh buah pulau yang tidak berpenduduk dan itu sudah boleh menampung ratusan ribu pelarian,” jelasnya.

Menariknya, pulau yang akan dibeli itu bakal dinamakan bersempena kanak-kanak lelaki Syria 3 tahun, Aylan Kurdi yang mati lemas ketika bot yang dinaiki karam di perairan Turkey di mana kejadian menyayatkan hati itu turut mengorbankan ibu dan abang Aylan.

Menurut Naguib juga, untuk sementara waktu rumah perlindungan sementara akan dibina untuk pelarian yang kemudiannya mereka akan diberikan peluang pekerjaan untuk membina rumah, sekolah, universiti dan hospital.


Sekiranya keadaan kembali pulih di Syria, para pelarian ini boleh memilih untuk kembali ke tanahair mereka.

Jutawan ini juga berjanji jika cadangan beliau ini berjaya dilaksanakan, para pelarian akan dilayan sebagai manusia, bukannya pelarian.

Bagaimanapun, masih belum ada lagi mana-mana hartawan yang sudi membeli sebuah pulau untuk pelarian etnik Rohingya yang sekian lama dizalimi di Myanmar. -Kedahnews.com